SEAT presenterar den nya Toledo

PREMIÄRVISNING VID MOTORMÄSSAN I MADRID SEAT presenterar den nya Toledo Vid motormässan i Madrid presenterades SEAT Toledo prototyp - en ny, extra rymlig bil av sedanmodell med stort bagageutrymme och utökat användningsområde. Med formsäker design och sportig känsla befäster den här prototypen egenskaperna hos tredje generationens Toledo som planeras nå marknaden i slutet av året. Nya Toledo behåller grunden från tidigare modeller - tredörrarsvarianten med öppen bagagedel från den första Toledomodellen (1991), den attraktiva designen från den andra (1998) och en av de populäraste egenskaperna - det stora bagageutrymmet. Den karakteristiska dynamiska linjen definierar formgivningen hos Toledo prototypen. Linjen följer bilens båda sidor och är nu ännu mer markant som ett resultat av de två färger som används för chassit. Designens styrka ligger även i de övergripande dimensionerna. Med längden 449 cm, bredden 177 cm och höjden 158 cm ger den mer utrymme än de flesta andra bilarna i sin klass. Det praktiska bagageutrymmet har en volym på över 500 liter. En annan karakteristisk egenskap hos Toledo prototypen är glaspanoramafönstret i taket som täcker nästan hela passagerarutrymmet, vilket maximerar ljusintaget i kupén. Prototypen är utrustad med 19-tums fälgar och 235/35-däck, ny strålkastarteknik med dubbla Xenon-lampor och den senaste multimedietekniken. Toledo prototypen är utrustad med en direktinsprutande 2-liters FSI- motor. Vid 6 000 r/min ger den 150 hk till framhjulen via en sexväxlad manuell växellåda. SEAT:s designteam har noggrant utarbetat interiören på Toledo prototypen och kombinerat traditionella material som bearbetats med den senaste tekniken. Naturläder har använts till klädseln, ratten, växelspakens knopp, instrumentbrädans detaljer och dörrarmstöden. Ibiza Cupra, en annan SEAT-nyhet i Madrid Besökare i SEAT-montern kan även beundra Ibiza Cupra. Det här är första modellen som utvecklats och tillverkats av SEAT Sport och den finns med både diesel- och bensinmotor. Dieselmodellen är utrustad med den nya 160 hk (118 kW) 1.9 TDI, den sportigaste, kraftigaste dieselmotorn i SEAT:s historia, medan bensinmodellen utrustats med 180 hk (132 kW) 1.8 20VT. Med en uteffekt på 160 hk har Ibiza Cupra TDI en topphastighet på 220 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder. Topphastigheten på bensinmodellen är 229 km/h och 180 hk trycker iväg den från 0 till 100 km/h på snabba 7,3 sekunder. De här siffrorna gör Ibiza Cupra till en av de bäst presterande bilarna i sin klass. Ibiza Cupras omisskännliga attraktiva utseende ligger i den kompakta silhuetten, de stora luftintagen och hjularrangemanget som består av 205/40-lågprofilsdäck på 17-tums aluminiumfälgar. Den är utrustad med 16- tums bromsar som kan fås med röda 4-armade bromsok. Båda modellerna säljs uteslutande i tredörrarsvarianten och bildar tillsammans med León Cupra R SEAT:s sportigaste trio. Ibiza Cupra kommer att finnas till försäljning i november. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39983 För ytterligare information kontakta Henrik Svensson, pressansvarig SEAT Nordic AB 08-553 865 17, 070-618 65 17 eller henrik.svensson@seat.se. www.seat.se Text och bilder i SEAT Press Club på Internet (http://media.seat.com) 13/04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00170/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00170/bild.html Bilder