WTCC Mexiko: SEAT utökar VM-ledning

Report this content

SEAT Sport utökade ledningen i märkesmästerskapet och tog tillbaka ledningen i förarmästerskapet i WTCC när VM-serien i standardvagnsracing körde i Puebla, Mexiko. Stallets bästa resultat stod Rickard Rydell för med en tredjeplats i det andra racet.

SEAT Sport befäste sin ledning i WTCC, VM i standardvagnsracing, i mexikanska Puebla. Dessutom tog stallets förare James Thompson ledningen i förarmästerskapet. Bäst resultat i teamet stod Rickard Rydell för när han blev trea i det andra racet. Rydell hade varit snabbast i kvalet men ett motorbyte innan första racet gjorde att han flyttades ner till elfte startposition. Han klättrade tre placeringar, räddade en poäng och slutade åtta i det första racet. Det gav pole i det andra heatet men Rydell kunde inte hålla konkurrenterna Gianni Morbidelli och Augusto Farfus jr bakom sig. En tredjeplats och sex mycket värdefulla poäng var dock viktiga för mästerskapet. – I efterhand är sju poäng ganska bra eftersom jag förlorade tio platser efter kvalet. Självklart är jag besviken att inte få starta det första racet från pole eftersom det gjorde tävlingen mycket svårare. Alfa var snabba här i Mexiko, men om man ser till extravikten jag hade och att jag var snabbare i kvalet får jag vara nöjd. Vi tog fler poäng än BMW, James Thompson leder mästerskapet och jag är fyra så det har inte varit en dålig helg för SEAT, säger Rickard Rydell. Resultat WTCC Mexiko 30 juli 2006 Race 1 1) Salvatore Tavano, Italien, Alfa Romeo 156, 18 varv 2) Augusto Farfus jr, Brasilien, Alfa Romeo 156, + 0,380 sekunder 3) Ryan Sharp, Storbritannien, Honda Accord, + 4,983 4) Tom Coronel, Nederländerna, SEAT Leon, + 5,411 5) James Thompson, Storbritannien, SEAT Leon, + 19,801 6) Dirk Müller, Tyskland, BMW 320si, + 21,616 7) Gianni Morbidelli, Italien, Alfa Romeo 156, + 23,268 8) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon, + 25,240 Race 2 1) Augusto Farfus jr, Brasilien, Alfa Romeo 156, 16 varv 2) Gianni Morbidelli, Italien, Alfa Romeo 156, + 1,403 sekunder 3) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon, + 10,300 4) Dirk Müller, Tyskland, BMW 320si, + 14.329 5) James Thompson, Storbritannien, SEAT Leon, + 21,437 6) Tom Coronel, Nederländerna, SEAT Leon, + 23,844 7) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 23,958 8) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon, + 26,466 Förarmästerskapet 1) James Thompson, SEAT, 49 2) Andy Priaulx, BMW, 46 2) Augusto Farfus jr, Alfa Romeo, 46 4) Rickard Rydell, SEAT, 41 4) Gabriele Tarquini, SEAT, 41 6) Dirk Müller, BMW, 40 7) Yvan Muller, SEAT, 33 8) Peter Terting, SEAT, 32 -- 10) Jordi Gené, SEAT, 24 Märkesmästerskapet 1) SEAT, 148 2) BMW, 139 3) Alfa Romeo 111 4) Chevrolet, 67