Ännu en stark månad för SEAT

SEAT gör en bra månad även i juni och ökade försäljningen med 20,6 procent jämfört med motsvarande månad föregående år och har totalt ökat 34,4 procent i år jämfört med ifjol.

Södertälje, 2013-07-01; Utmaningarna för den svenska bilmarknaden fortsätter och personbilsregistreringarna landade på 22 869 i juni månad, en nedgång med 10,5 procent mot juni ifjol. SEAT fortsätter dock att gå mot strömmen och noterade en ökning på 20,6 procent jämfört med juni förra året. Hittills under året har SEAT:s totala försäljning ökat med 34,4 procent jämfört med 2012.

- Vi är mycket glada att den positiva trenden håller i sig. Det är en tuff marknad där ute just nu och det goda resultatet visar verkligen att kunderna uppskattar SEAT:s produktutbud, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Även i Europa har bilmarknaden det fortfarande väldigt tufft och den ekonomiska turbulens som drabbat många länder avåterspeglas i statistiken över sålda bilar. Från januari till maj minskade den totala bilmaknaden i Europa med 6,8%. Men även i Europa som helhet är SEAT ett av få märken som flyttar fram positionerna och har ökat antalet sålda bilar med 9,2% jämfört med samma period föregående år.

- Att SEAT går framåt i detta generellt tuffa läge i Europa är väldigt postitivt och visar också att den produktoffensiv vi går igenom, framförallt med nya Leon och nya Toledo, gett effekt, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.