Antalet SEAT-bilar ökade med en fjärdedel under 2010

2010 var ett bra år för SEAT som ökande antalet registrerade bilar med 25 procent jämfört med 2009. Totalt registrerades 2629 SEAT-bilar på den svenska marknaden (2108, 2009).

Med en totalmarknad som ökade kraftigt under 2010 håller SEAT Sverige linje och registrerade totalt 2629 bilar på den svenska marknaden, vilket är en ökning med 25 procent jämfört med 2009 (2108, 2009).

– Det känns mycket bra med ökningen av SEAT-bilar på den svenska marknaden. Detta har vi lyckats med tack vare hårt jobb ute hos återförsäljarna samt ett starkt modellutbud tillsammans med årets nyintroduktioner, säger Niclas Helmersson, märkeschef SEAT Sverige.

Ibizafamiljen står idag för över 50 procent av SEAT:s försäljning och under 2010 fick Ibiza-familjen tillökning i och med lanseringen av Ibiza ST. Den efterlängtade kombimodellen lanserades i fem motorer var av fyra motorer klassas som miljöbil. Även specialversionen Ibiza MZW-edition som lanserades under våren 2010 tillsammans med Måns Zelmerlöw blev en succé och såldes snabbt slut.

Andra framgångar för SEAT under året var bland annat första segern i STCC som SEAT-föraren Dick Sahlén tog hem tillsammans med Mattias Ekström Junior Team.

Under januari 2011 lanseras nya SEAT Alhambra, som är uppdaterad i minsta detalj och som nyligen belönats med bästa betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest.

– Under 2011 står vi inför tuffa utmaningar och har som mål att öka vår marknadsandel men även fortsatt utvecklig av vårt ÅF-nät är en viktig satsning under kommande året säger SEAT:s märkeschef Niclas Helmersson som ser positivt på 2011.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".