Audi A1 kommer att tillverkas i SEAT:s fabrik i Martorell

/ Från och med 2018 kommer Audi A1 att tillverkas i Martorell
/ Satsningen kommer att leda till investeringar och anställningar vid Martorellfabriken

Södertälje, 2015-01-21 – Audi har beslutat om produktionsfördelningen av märkets modeller under de närmaste åren och Audi A1 har placerats på SEAT:s anläggning i Martorell. En starkt bidragande faktor har framgången med tillverkningen av Audi Q3 varit. Produktionen av A1, som för närvarande byggs i Bryssel, är inställd på att börja 2018 och Audi förväntar sig en hög produktionsvolym under kommande år i Martorell. A1 kommer att medföra investeringar och nyanställningar till SEAT:s fabrik men kommer också att bidra till att fylla fabrikens produktionskapacitet.

Dessutom rapporterade Audi att produktionen av Audi Q3, som har tillverkats i Martorell sedan mitten av 2011, kommer att flyttas till Ungerns Györ-anläggning. Med en årlig prognos på 100 000 enheter när produktionen av Q3 började i Martorell, har fabriken överskridit de ursprungliga siffrorna genom att nå en total produktion av 478 000 enheter. A1 kommer att bli den andra premium-bilen som byggs i Martorell efter Q3.

"Fabriken i Martorell har en mångårig erfarenhet av att tillverka Audi Q3 med högsta kvalitet", säger Prof. Dr.-Ing. Hubert Waltl från produktionsledningen hos AUDI AG. "Därför tog vi beslutet att även producera Audi A1 i Martorell. På så sätt nyttjar vi synergierna inom Volkswagen-koncernen ".

SEAT globala VD Luca de Meos reflektioner över beslutet var att: "Audi och Volkswagen Group visar fullt förtroende för fabriken i Martorell. Produktionen av A1 är enastående nyhet och kommer att ge oss mer volym och ökade intäkter under de närmaste åren ".

SEAT vice VD och produktionschef Dr. Andreas Tostmann meddelade vidare att "tilldelningen av Audi A1 är ett erkännande av det utmärkta arbete som utförts av SEAT:s team i Martorell i produktionen av Q3 under de senaste åren. Vi är mycket nöjda med tilldelningen av denna nya modell, som kommer att tillverkas i enlighet med de höga kvalitetskrav som Martorell står för ".

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sean 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.