Den hetaste SEAT Leon någonsin

• Steg för steg hur Leon Cup Racer skapades

Södertälje, 2013-06-17 - Snart kommer Leon Cup Racer köras på tävlingsbanor över hela världen – den nya tävlingsbilen från SEAT präglas av märkets gener från motorsport och teknisk kompetens som förenas med viljan att vinna. De första teamen med SEAT-bilar förväntas tävla med nya Leon Cup Racer från och med början av 2014 års säsong.
– Med Leon Cup Racer visar SEAT att vi satsar på motorsport, säger Matthias Rabe, vice VD för forskning och utveckling på SEAT SA.

Filmen, som bifogas, tar dig bakom kulisserna och visar hur Cup Racer skapades, från formgivning, teknik och aerodynamik och hela vägen till testkörning.
– Utformningen av Leon Cup Racer representerar SEAT:s varumärke och formgivningsvärden, säger Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef på SEAT.

Jaime Puig är chef för SEAT Sport och är övertygad om att teamet har lyckats:
– I och med den nya Leon har vi gjort en bil som är mycket bättre än den tidigare modellen, och nu kommer vi att upprepa denna framgång på tävlingsbanorna.

Med nya Leon Cup Racer indikeras tydligt hur en bil för standardvagnsracing från SEAT skulle kunna se ut, och modellen är redo för olika racingserier världen över. Leon Cup Racer utgör med sina 330 hk och 243 kW grunden för utvecklingsarbetet och de provkörningar som genomförs under de kommande månaderna.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.