Dick gav SEAT första segern

– När det var fyra varv kände jag att jag kunde vinna. På sista varvet visste jag att det skulle gå. Dick Sahlén var förmodligen den gladaste människan i Karlskoga på lördagen. Hans första seger i STCC, Mattias Ekström Junior Teams första seger i serien och SEAT:s första seger i STCC sedan 2004.
– Inget jag gjort tidigare slår det här, sade han.

Dagen började dock mindre kul. Roger Eriksson och Dick Sahlén hängde inte med i kvalet och de kvalade in på tolfte och trettonde plats. Men i och med att Roger Eriksson hade ett straff med sig från Falkenberg, startade han sist.
Sahlén gjorde ett bra lopp och lyckades köra upp sig till den åtråvärda åttondeplatsen som ger pole position i andra racet. Men han var hårt uppvaktad av Tommy Rustad och Johan Stureson.
– Fajten i första var riktigt tuff, bilen gick inte optimalt och jag fick kämpa hårt för att bli åtta.Till andra racet ändrade teamet inställningarna på båda SEAT-bilarna med gott resultat. Dick Dahlén tog starten och ledde varje meter av racet.
– Jag kände direkt att bilen var snabbare och då tänkte jag att jag inte ska släppa förbi någon. En föresats han lyckades med. Visst var han hårt uppvaktad av tvåan Mattias Andersson, men det kändes ändå tryggare än i första racet.
– Första racet var tuffare.

Senaste gången SEAT vann i STCC var 2004 när Rickard Rydell gästspelade. Det är alltså Dick Sahlén och Rickard Rydell som vunnit i märket på svensk mark, din kommentar om detta?
– Är det så? Vad ballt.
Även i våras ledde han andra racet på samma bana men då blev han omkörd av Jan Nilsson.
– Men i dag släppte jag inte någon. Man måste lära sig fort för att hänga med i det här sällskapet.

Du har gjort en fantastisk debutsäsong i huvudklassen. Vad är ditt nästa mål?
– Jag har varit trea, tvåa och nu vunnit. Jag har tagit poäng i alla race. Mitt mål är att fortsätta plocka poäng och jag siktar uppåt. Jag har fortfarande chansen att bli trea totalt och slagläget är en morot, sade han.

Roger Eriksson hade en tuff lördag. Dels på grund av straffet och en svårkörd bil i första racet. Men även andra racet började illa, på uppvärmningsvarvet tvingades han köra in i depån. En bult i motorfästet hade lossnat och reparationen gjorde att han fick starta sist igen. Men väl i racet gjorde han en otroligt bra insats och körde upp sig till sjunde plats. Han hade dessutom tredje bästa varvtid i loppet.
– Jag är väldigt nöjd med andra racet, vi byggde om bilen helt och vi fick till den precis som jag vill ha den. Jag tar med mig den farten till nästa tävling, då har jag inget straff som hänger över mig, sade han.

Teamchefen Tobias Johansson var självklart överlycklig efter Sahléns seger.
– Så nervös som jag var de sista tre varven har jag aldrig varit när jag kört själv, sade han.
När trodde du på seger?
– Inte förrän han var i mål, man vet ju aldrig vad som kan hända. Men det var rätt skönt när han fick en lucka med två varv kvar. Tobias Johansson säger att segern är en stor, positiv injektion för hela teamet.
– Alla har jobbat så mycket sedan vi drog igång det här projektet. Nu börjar det kännas som det är värt slitet, sade han.

Resultat tävling 1: 1) Fredrik Ekblom, 2) Patrik Olsson, 3) Thed Björk... 8) Dick Sahlén, 11) Roger Eriksson.

Resultat tävling 2: 1) Dick Sahlén, 2) Mattias Andersson, 3) Thed Björk... 7) Roger Eriksson.

Totalställning: 1) Richard Göransson, 177 poäng, 2) Robert Dahlgren, 170, 3) Fredrik Ekblom, 156, 4) Dick Sahlén, 128... 12) Roger Eriksson, 28.

Kontakt:
Tobias Johansson 070–586 60 20, Roger Eriksson 070–352 27 11, Dick Sahlén 070–148 48 83 eller Sanna Strömbäck 070-165 18 46.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".