Fem stjärnor i Euro NCAP för nya SEAT Leon och Toledo

- Nya Leon och Toledo får höga betyg för sina skyddsfunktioner för både barn och vuxna passagerare
- Leon vann pris för sina innovativa säkerhetssystem Lane Assist- och Multikollisionsbroms i Euro NCAP Advanced Award
-
ESP som standard och bred tillgång till krockkuddar förstärker SEAT:s engagemang för aktiv och passiv säkerhet

Södertälje, 2012-11-30 - Nya SEAT Leon och SEAT Toledo har båda fått fem stjärnor i betyg och högsta betyg i de senaste resultat som publiceras i dagarna av Euro New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Euro NCAP är en oberoende organisation som genomför krocktester för fordon.

Nya Leon och Toledo fick resultat på 94 % för passagerarskydd för vuxna. Båda modellerna fick högsta poäng i det krävande sidoskyddstestet.

I kategorin för skydd av barnpassagerare fick Leon ett totalresultat på 92 %, vilket var den högsta poängen inom kategorin i denna testomgång. I resultatet ingick maxpoäng för de avläsningar som gjordes på barnkrockdockorna under de komplicerade testerna. Euro NCAP uppmärksammade att passagerarkrockkudden kan inaktiveras så att bakåtvända bilbarnstolar kan användas i framsätet, och att krockkuddens status är klart synlig för föraren.

När det gäller fotgängarskydd fick stötfångarna på Leon maxpoäng för skyddet av fotgängares ben. Enligt Euro NCAP ger motorhuven bra skydd inom de flesta områden som kan komma i kontakt med en fotgängares huvud.

Under testerna fick Toledo maxpoäng för skydd baserat på de värden som registrerats med krockdockan som representerar ett treårigt barn. Precis som Leon fick även Toledo högsta poäng för skyddet som stötfångaren ger för fotgängares ben.

Euro NCAP uppmärksammade i kategorin för säkerhetsassistans att Electronic Stability Control (ESC) är standardutrustning i både Leon och Toledo.

Dessutom har SEAT:s funktioner Lane Assist och Multikollisionsbroms belönats med Euro NCAP Advanced. Utmärkelsen tilldelas teknik som visar en vetenskapligt bevisad säkerhetsnytta för konsumenter och samhälle.

SEAT Lane Assist är en innovation som i hastigheter över 65 km/h hjälper föraren att hålla sig inom det avsedda körfältet. En kamera som monterats nära backspegeln i vindrutan registrerar körfältsmarkeringar framför fordonet och tillämpar via servostyrningen en styrningskorrigering när bilen är på väg att lämna körfältet.

SEAT:s Multikollisionsbroms är ett system som bromsar för att förhindra eller mildra en påföljdseffekt när en bil har varit inblandad i en kollision. Om krockkudden utlöses vid en första kollision kommer styrsystemet för elektronisk stabilitetskontroll bromsa fordonet samt aktivera varningsblinkers och bromsljus.

Dr Matthias Rabe, SEAT: s vice VD för forskning och utveckling, sa följande angående resultaten för nya Leon och Toledo i Euro NCAP-testen: "På SEAT är vi fast beslutna att erbjuda högsta möjliga nivåer av aktiv och passiv säkerhet i hela vårt utbud av bilar, för att på sätt kunna möta våra kunders höga förväntningar. Därför är vi mycket nöjda med de positiva resultaten för nya Leon och Toledo i de krävande Euro NCAP-testen – dessa resultat återspeglar vårt engagemang. Vi är särskilt nöjda med erkännandet vi fick i och med Euro NCAP Advanced-utmärkelsen för SEAT:s Multikollisionsbroms - och Lane Assist-system på nya Leon."

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.