Ilska i SEAT-teamet efter domslut

- Tävlingsledningen är inkompetent. Här har STCC tvingat oss att köpa ombordkameror och sedan används de inte för att kunna göra korrekta bedömningar.
Teamchefen Tobias Johansson var inte nådig i sin kritik mot det som teamet uppfattade som en felaktig bestraffning av Roger Eriksson i första STCC-racet på Ring Knutstorp.

Trots att Roger Eriksson startade från ruta elva fanns det en befogad optimism i SEAT Dealer Team inför första racet. Eriksson hade bra fart i bilen och att nå den åtråvärda åttondeplatsen var en fullt realistisk målsättning.
Men Eriksson dömdes som vållande till den masskrasch i starten som omfattade inte mindre än åtta bilar. När drive through-straffet utdömdes hade Roger kört upp sig till åttonde plats...
Men Roger Eriksson svor sig fri från skuld.
- Jag var inte på någon bil. Jag är helt säker på det och det fanns inte en skråma på min bil efteråt, sade han och var riktigt besviken på tävlingsledningen.
- Jag har inga problem att erkänna fel och hade jag varit orsaken till kraschen hade jag sagt det, sade han.
Teamchefen och föraren Tobias Johansson gick så långt att han kallade tävlingsledningen för inkompetent.
- När inte ombordfilmerna används för att kunna göra rätta bedömningar kan vi lika gärna kasta ur kamerorna. När det är tveksam situation som den här är det bättre att avvakta och ge ett tidsstillägg efteråtom det visat sig att Roger gjort fel. På det här sättet förstörde STCC hela helgen för Roger och för teamet, sade Johansson.
Tobias Johansson var en av förarna som tvingades bryta efter startkraschen och Roger Eriksson blev tolva i första racet.
I andra racet blev Roger nia och Tobias blev trettonde förare i mål.
- Grabbarna gjorde ett otroligt jobb med bilen efter kraschen i första racet, sade Johansson.
- Jag blev inte poänglös i alla fall, det är en liten tröst, sade Eriksson.
Men trots poängen var det ett stukat SEAT-team som lämnade Knutstorp.
- Utan den felaktiga bestraffningen hade Roger fått en ärlig chans att köra om det och vi hade kunnat få åka härifrån glada. Men STCC:s tävlingsledning berövade oss den möjligheten, sade Tobias Johansson.

Resultat, race 1: 1) Rickard Rydell, Chevrolet, Chevrolet Motorsport Sweden, 2) Fredrik Ekblom, Volkswagen, Biogas.se, +4,686, 3) Robert Dahlgren, Volvo, Polestar Racing, +5,033... 12) Roger Eriksson, SEAT Leon, SEAT Dealer Team, +34,059.
Race 2: 1) Tommy Rustad, Volvo, Polestar Racing, 2) Colin Turkington, BMW, Flash Engineering, +3,324, 3) Johan Kristoffersson, Volkswagen, Biogas.se, +10,541... 9) Eriksson, +18,199, 13) Tobias Johansson, SEAT Leon, SEAT Dealer Team, +24,608.

Tabellen efter åtta av nio deltävlingar: 1) Ekblom, 194 poäng, 2) Rydell, 192, 3) Rustad, 168... 9) Eriksson, 71, 21) Johansson, 8.

Kontakt: Tobias Johansson 070–586 60 20, Roger Eriksson 070–352 27 11.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".