Inför STCC: Tunga SEAT på Knutstorp

Teamchefen Tobias Johansson ligger lågt inför årets näst sista STCC-helg. Anledningen är att Mattias Ekström Juniorteams två SEAT Leon har fått 40 extra kilon att släpa runt Ring Knutstorp.
Extravikten försämrar varvtiderna med fyra-fem tiondelar, det kommer att bli jobbigt, säger Johansson.

STCC har ett viktutjämningssystem för att skapa tätare racing. Bilar som presterar snabba varvtider åker på extravikt nästkommande tävlingshelg och de som är långsamma får plocka ur vikt. Men det skandinaviska utbytet gör tyvärr att systemet kan slå snett, vilket det gjort till Knutstorptävlingen.
Att SEAT får hög straffvikt beror på danska SEAT-bilar satte snabba varvtider senast på Jyllandsringen. Och de danska bilarna är inte identiska med de svenska, bland annat är de lättare och har en annan utväxling. Men enligt reglerna åker alla bilar av samma typ samma viktpåslag, oavsett grundutförandet.
– Vi får åka dit och göra det bästa av situationen men det kommer inte att bli lätt, säger Johansson.

Knutstorptävlingen är den fjärde och sista i skandinaviska cupen vilket innebär att några danska bilar kommer till start.
– Men vi struntar i skandinaviska cupen, vårt fokus ligger på att stå på pallen i STCC. Ska vi chansen på en tredjeplats totalt krävs det bra placeringar på Knutstorp, säger Johansson.

Dick Sahlén halkade ner till femte plats i tabellen efter en misslyckad helg i Danmark.
– Första riktiga motgången i år men det är bara att bita ihop, gå vidare och lära sig av misstagen, säger han. I våras på Knutstorp var både Sahlén och Roger Eriksson snabba och det stärker Sahlén inför helgen.
– Jag vet att jag är snabb och jag ska ge allt som går.

Roger Eriksson har visat bra fart de senaste två helgerna, dock utan att lyckas få någon framskjuten placering. På Jyllandsringen låg han femma när han drabbades av punktering och tvingades bryta. Han åker till Skåne med en bra känsla.
– Vi har en härlig stämning i teamet och det känns som vi har ordning på grejerna. Väderprognoserna tyder på regn och det är inget Eriksson sörjer.
– Det kan bli en repris på tävlingen i våras och vi vet att våra bilar passar bra på blött underlag.

Kontakt: Tobias Johansson 070–586 60 20, Roger Eriksson 070–352 27 11, Dick Sahlén 070–148 48 83 eller Sanna Strömbäck 070-165 18 46.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".