Måns adrenalinkick - att tävla i SEAT

- Efter första loppet i våras tänkte jag på racing i tre veckor.
Artisten och programledaren Måns Zelmerlöw har skaffat sig en ny last.
Racing.
Han har kört två långlopp i SEAT Dealer Team och han njuter av varje sekund på tävlingsbanan.
- Jag har alltid gillat att köra fort och att få tävla är en adrenalinkick, säger han.

Måns Zelmerlöw och SEAT Sverige började arbeta tillsammans 2009 och i år har samarbetet flyttat ut på racerbanan.
Tillsammans med Expressen genomförde SEAT i våras en tävling där tidningens läsare fick chansen att få tävla tillsammans med bland andra Måns Zelmerlöw och SEAT Dealer Teams STCC-förare Roger Eriksson.
I augusti var det Lars Macklin från Vallentuna som fick köra och nu i oktober var det Petra Widén från Gävle som fick dra på sig racingoverallen.
Måns Zelmerlöw har alltid gillat motorsport och han kom på allvar i kontakt med banracing tack vare samarbetet med SEAT.
- Jag har följt STCC men egentligen varit mer en rallykille och visst har det alltid funnits en vilja att någon gång få tävla.

För två år sedan träffade han Roger Eriksson och samma år såg han en STCC-tävling live för första gången. Han gillade vad han såg och när idén om en läsartävling tillsammans med Expressen kom upp, tände han på alla cylindrar.
Men det fanns ett problem, han hade ingen racinglicens.
- Den tog jag i april och jag använde min egen SEAT Leon Cupra R under kursen.
Det var första gången han körde sin sportbil på en bana.
- Bilen gick så otroligt bra på banan och det var skoj att få testa den ordentligt. Den passar mycket bättre på racerbanan än i den täta Stockholmstrafiken, säger han och skrattar.

I långloppscupens avslutning på Mantorp delade Måns bil med, bland andra, Expressenvinnaren Petra Widén från Gävle.
För henne var det tävlingspremiär och hon var överlycklig efter hennes första pass i bilen.
- Skitkul, jublade hon.
- Mycket adrenalin och tiden gick alldeles för fort. Min halvtimme i bilen kändes som fem minuter, sade hon.
Petra gillar fart och det var en av anledningarna till att hon deltog i Expressens tävling.
- En jätterolig tävling med ett superhäftigt pris.
Även Petra tog tävlingslicensen i våras och därefter blev det en lång väntan till hösten innan det var dags på allvar. Hon förberedde sig genom att titta på filmer från Mantorp på Youtube. Dessutom fick hon möjlighet att träna några varv innan tävlingen.
- Träningen var jättebra. Även om jag är en nybörjare är jag en tävlingsmänniska och vill göra bra tider, sade hon.

Ola Hall från SEAT Sverige säger att företaget vill göra roliga saker tillsammans med kunderna.
- Vi ville göra en publik grej där Svensson får chansen att bli en racerstjärna. Framförallt är det viktigt för oss att skapa event nära kunderna, säger han.
Expressens motorredaktör Jan-Erik Berggren säger att intresset var stort för tävlingen.
- Många drömmer om att få köra racerbil och för oss är det ett bra sätt att engagera våra läsare och samtidigt visa en annan del av motorsport jämfört med den som vanligtvis syns i tidningen.

För Måns Zelmerlöw blev det ett hektiskt dygn. Han gav en föreställning på Göta Lejon på fredagskvällen och direkt efter den åkte han till Linköping för övernattning. Upp tidigt på lördagsmorgonen och ut till Mantorp för två pass i tävlingsbilen på förmiddagen. Sedan snabbt tillbaka till Stockholm för två nya föreställningar på eftermiddagen.
- Men det är det värt, säger han med det stora leendet.
- Får jag chansen att tävla i racing tar jag mig tid, fortsätter han och avslöjar att han har planer för en framtid inom sporten.
- Det skulle vara fantastiskt kul att köra i Porsche Carrera Cup men innan jag vågar testa den serien behöver jag skaffa mig mer rutin.

Roger Eriksson har varit något av en förarcoach till Måns Zelmerlöw och Eriksson säger att hans adept har förutsättningar att tävla på en högre nivå.
- Måns har talang. Jag ska erkänna att jag var lite orolig i början men han visade snabbt att han är väldigt duktig på att köra bil. Han har lätt att ta instruktioner och han växer för varje pass han gör bakom ratten, säger SEAT Dealer Teams STCC-förare.

SEAT Dealer Teams laguppställning på Mantorp 8 oktober

Måns Zelmerlöw, artist och programledare
Roger Eriksson, racerförare SEAT Dealer Team
Jan-Erik Berggren, motorredaktör Expressen
Petra Widén, Expressenvinnare
Ola Hall, SEAT Sverige
Daniel Brink, regionchef SEAT
Filip Klasén, SEAT-återförsäljare

Kontakt: Roger Eriksson 070–352 27 11, Ola Hall 08-553 866 35

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".