Nu är nya SEAT IBIZA öppen för beställning

/ Nya SEAT Ibiza går nu att beställa i Sverige – priset för en Ibiza Style startar på 139.900 kr
/ Med femte generationens Ibiza är SEAT först ut i VW-gruppen på den nya MQB A0-  plattformen
/ Nya SEAT Ibiza är mer kompakt utvändigt och mer rymlig invändigt
/ Med nya Ibiza fortsätter SEAT:s största produktoffensiv genom tiderna

Södertälje 25/04/17 – Nya SEAT Ibiza finns nu tillgänglig för beställning i Sverige. Nya Ibiza lanseras initialt i 2 utföranden Style och Xcellence och senare under hösten även i FR utförande. Priset för en Ibiza Style börjar på 139.900 kr och de första bilarna rullar in hos återförsäljarna under maj men redan nu går det att förbeställa bilar.

Femte generationens Ibiza är först ut i VW-gruppen på den nya MQB A0-plattformen. Ibiza är en av SEAT:s mest ikoniska modeller och har sålts i mer än 5,4 miljoner exemplar sedan lanseringen 1984. Nya SEAT Ibiza har i och med den nya plattformen fått en komplett make-over samtidigt som den behåller sin unga design, funktionalitet, sportighet och komfort.

Den nya plattformen gör nya Ibizan mer robust och kompakt och ger även en märkbar skillnad på de inre utrymmena. Nya Ibiza är 4 059 mm lång, 1 780 mm bred och 1 444 mm hög (1 429 mm för FR-versionen). Detta gör den hela 87 mm bredare än föregående modell, 2 mm kortare och 1 mm lägre vilket bidrar till en mer kraftfull profil. Men den största skillnaden märks invändigt då avståndet mellan hjulaxlarna har ökats med 95 mm vilket ger mer utrymme för förare och passagerare.

Nya Ibiza är 3:e steget i SEAT:s största produktoffensiv någonsin. Under 2016 lanserades märkets första SUV i och med SEAT Ateca följt av den uppdaterade Leon i början av 2017. I och med lanseringen av nya Ibiza förstärker SEAT ytterligare varumärkes tre huvudpelare och fler modeller står på tur, redan i höst kommer den kompakta crossovern, Arona och tidigare i år meddelade SEAT att en större SUV kommer lanseras under andra halvan av 2018.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.