Nya Leon CUPRA sätter rekord på Nürburgring

• ”Nordslingan” på 7 minuter och 58 sekunder är nytt rekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar
  • SEAT presenterar Leon Cup Racer, huvudattraktionen för Leon Eurocup
  • Premiär för Mii by MANGO – SEAT:s bidrag på modescenen
  • SEAT:s globala försäljning ökade under 2013 med 10,6%

Genève , 2014-03-04 . – Idag presenterade SEAT "Leon CUPRA Performance Pack" under en presskonferens på bilsalongen i Genève. Nya Leon CUPRA har redan visat imponerande prestanda på Nürburgring, en av världens mest krävande racerbanor och en välkänd måttstock för prestanda. Leon CUPRA avverkade den berömda ”Nordslingan” på 7 minuter och 58,4 sekunder och slog därmed det tidigare rekordet för framhjulsdrivna bilar med cirka tio sekunder.

SEAT visar också nya Leon Cup Racer på i Genève, en tävlingsbil som utvecklats och byggts av SEAT Sport och som kommer att vara huvudattraktionen i Leon Eurocup som startar i början av maj. En annan blickfångare i SEAT:s Genève-monter är nya Mii by MANGO, en specialversion av den spanska märkets praktiska stadsbil som har skapats i samarbete med modeföretaget MANGO.

Utöver produktnyheter visar SEAT även en imponerande prestation vad gäller försäljningssiffror. Med 355 000 levererade bilar över hela världen nådde SEAT en ökning med 10,6% under 2013 och detta på en marknad som minskade med 1,8% i Europa. På den viktiga bilmarknaden Tyskland nådde SEAT en marknadsandel på 2,8%, en ökning med över 22% vilket placerade märket bland de tio i toppen av listan för samtliga bilmärken. I Sverige ökade SEAT med hela 28%. Det är framförallt den nya Leon-familjen som lägger grunden för SEAT:s försäljningsframgång. Totalt såldes 102 000 nya SEAT Leon under 2013 vilket är 44% fler än föregående år.

”SEAT har klart en positiv försäljningsutveckling. Nya Leon-familjen är den huvudsakligt bidragande faktorn till denna tillväxt. Vi skapar just nu ytterligare en till stark pelare i vår affär som placeras sida vid sida med Ibiza-familjen. Vi räknar med att nya Leon ST Kombi, som lanserats under de senaste månaderna, leder till fortsatt framgång. De första kundernas reaktioner är mycket positiva och vi har fått över 20.000 ordar sedan lanseringsperiodens start. Vi har momentum nu och vi planerar att fortsätta vår tillväxt under 2014", säger Jürgen Stackmann , SEAT:s globala VD "SEAT är ett ungdomligt varumärke från Barcelona. En ungdomlighet med två hörnstenar; vi är designorienterade och vi är dynamiska. Det mest framstående beviset på Leon:s framgångsrecept är nya Leon CUPRA. Det är den snabbaste och mest kraftfulla bil vi någonsin har byggt och ändå är den en bekväm familjebil. CUPRA är vår nya ikon."

Med toppmodern teknik och en stilsäker design i kombination med övertygande prestanda och användbarhet förkroppsligar nya Leon CUPRA kärnvärdena hos SEAT på bästa möjliga sätt. Med upp till 280 hästkrafter är CUPRA inte bara den klara toppmodellen i den framgångsrika Leon-familjen, utan också bilmärkets mest kraftfulla och snabbaste serietillverkade bil. Med köregenskaperna hos Leon CUPRA erbjuds högklassig körglädje till ett i högsta grad konkurrenskraftigt pris. I Sverige erbjuds Leon CUPRA i femdörrarsutförande med 265 eller 280 hk och priset startar på 269 900 kr.

Imponerande rekord på Nürburgring
Det ultimata beviset på prestanda i nya SEAT Leon CUPRA kom på Nürburgring där modellen slog till med ett imponerande rekord på världens mest krävande racerbana. Den nya rekordtiden ( 7:58.4 minuter ) uppnåddes tack vare den tekniska precisionen hos Leon CUPRA som vid rekordtillfället assisterades av tillvalet ”Performance Pack” som inkluderar bland annat Brembo högprestandabromsar, specialdesignade 19 tums lättmetallfälgar samt Michelin Pilot Sport Cup 2 däck.

Den genomsnittliga hastigheten noterades till 155 km/h, med en topphastighet på 242km/h på Tiergarten-delen av banan. Det råder ingen tvekan om att denna rekordtid inte bara har uppnåtts med en exceptionell bil utan även tack vare en exceptionell förare. Bakom ratten på Leon CUPRA 280 fanns den spanska föraren Jordi Gené, officiell SEAT-förare mellan 2003 och 2010 i European Touring Car Championships (ETCC) och World Touring Car Championships (WTCC). Jordi har också varit en av medlemmarna i Leon CUPRA:s utvecklingsteam på Nürburgring .

Leon Cup Racer står på startlinjen i sommar
Nya Leon CUPRA utgör basen för en avancerad racerbil som också presenteras av SEAT på bilsalongen i Geneve. Nya Leon Cup Racer är redo för sin första säsong på tävlingsbanorna i Europa. Denna bil med 330 hästkrafter kommer att ha premiär i maj i samband med märkesserien SEAT Leon Eurocup som går av stapeln under sex tävlingshelger i lika många europeiska städer.

Mii by Mango - en specialversion av den spanska märkets praktiska stadsbil
Nya Mii by MANGO är en specialversion som skapas genom samarbete mellan SEAT och MANGO, den världsberömda klädmärket från Spanien.

Nya SEAT Mii by Mango sticker ut tack vare sin tilltalande design både interiört och exteriört och med unika färgen ”Glam Beige” och ”Black Paint”, speciella sidolister, mörkgrå 15 tums lättmetallfälgar samt "Mii by Mango" emblem på baklucka och B-stolpe.

I Sverige kommer den nya modellen enbart att säljas i femdörrarsutförande och ha en generös standardutrustning. Dessutom flörtar versionen lite extra med den kvinnliga målgruppen i form av en praktisk krok för handväskan, en spegel i solskyddet på förarsidan samt speciellt designade golvmattor och nyckelskal.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.