Nya SEAT Ibiza – succémodellen från Spanien blir ännu bättre

/ Nya effektiva tre- och fyrcylindriga  motorer
/ SEAT Easy Connect med Full Link för perfekt integration med smartphones
/ Ökad komfort, säkerhet och körglädje
/ Designpaket i djärva färgkombinationer

Södertälje, 2015-05-07 – SEAT lanserar nya Ibiza med en lång rad innovativa tekniker. Nya motorer, nya tillval och säkerhetssystem och inte minst ett infotainment-system som lever upp till dagens och framtidens krav på uppkoppling. Den nya drivlinan tar komforten till en ny nivå, samtidigt som den nydesignade interiören påtagligt ökar kvalitetskänslan. På ett område fanns det dock väldigt lite att förbättra – den exteriöra designen som redan är ett av kundernas huvudsakliga köpmotiv.

”Nya Ibiza, som anländer hos återförsäljarna efter sommaren, kommer att ytterligare lyfta framgångarna som SEAT upplevt under de senaste åren. Detta är det första exemplet på hur vi tar framgångskonceptet med Leon vidare till hela vårt modellprogram. Tillsammas med effektivitet, kvalitet och säkerhet, har vi lagt särskild vikt på smarta anslutningsmöjligheter. Nya Ibiza är nu en del av den uppkopplade världen.” säger Jürgen Stackmann, President hos SEAT S.A. ”Ibiza är vår mest framgångsrika modell genom historien med över fem miljoner sålda exemplar under de senaste 30 åren. Med en genomsnittsålder på 43 år, har Ibiza en exceptionellt ung kundbas. Även yngre kvinnor är väl överrepresenterade”

Ibiza använder den andra generationen av SEAT Easy Connect infotainment-system. Media System Plus och Navi System kan dessutom förses med Mirror link för att integrera en smartphone med bilens infotainment-system. Tack vare Mirror Link kan flera av mobilens funktioner och en mängd appar användas säkert i bilen. SEAT har också utvecklat en egen app för Mirror Link med namnet SEAT DriveApp. De vanligaste smarta telefonsystemen kan kopplas ihop med nya Ibiza genom ”Full Link” (innefattar MirrorLink, Android auto och Apple CarPlay). SEAT har också offentliggjort ett partnerskap med SAMSUNG för utveckling av teknologi för uppkoppling genom hela SEAT’s modellprogram.

”Med nya Ibiza öppnar vi ett nytt kapitel inom smarta uppkopplade lösningar. Våra kunder kan fortsätta sin digitala livsstil, även bakom ratten. Viktigast för oss är dock alltid säkra och intuitiva handhavanden,” säger Dr. Matthias Rabe, Vice President inom Forskning och Utveckling. ”Med de nya motorerna, är den betydligt mer komfortabel men erbjuder fortfarande mycket dynamiska köregenskaper och med den nya tekniken är Ibiza ett av de mest attraktiva erbjudandet på marknaden.”

Exteriöra designen av Ibiza i 5-dörrarsutförande, 3-dörrars SC Sport Coupé och ST Kombi är redan ett av bilens absolut mest uppskattade attribut bland både befintliga och potentiella kunder. Av den anledningen är därför förändringarna begränsade till nya strålkastare med LED varselljus, ny design på 16’’ och 17’’ lättmetallfälgar samt några nya lacker.

En ny interiör
Funktion, precision och rätt känsla i varje detalj skapar en balans som kännetecknar den nya interiören i Ibiza. Det nya gränssnittet sammankopplar människa med den nya tekniken på ett intuitivt och naturligt sätt.

Individualitet på en ny nivå
Nya Ibiza är lika mångsidig och färgstark som livet självt. Med nya ”Color Pack” erbjuds möjligheten att anpassa utseendet i en rad spännande och djärva kombinationer. Bismuth är en elegant brun nyans och Velvet en djup lila. Colour Pack finns också att få i rött, grått, vitt, svart och blått. Allt efter kundens tycke och smak och kombinerbart med flera lacker.

Exteriört går det att få lättmetallfälgar i 16’’ och 17’’, backspegelkåpor och en ram runt grillen i dessa färger. Interiören kan livas upp motsvarande, med färginlägg i ratten och växelspaken, vid kupéutblåsen och med sömnad i stolarnas ryggstöd.

Nya säkerhetssystem
Nya Ibiza har multikollisionsbroms som standard. Det är ett system som bromsar bilen automatiskt efter en olycka och slår på varningsblinkersen om en airbag har utlösts vid kollisionstillfället. I Sverige får Ibiza nu 6 krockkuddar som standard, i och med att krockgardiner på sidorna tillkommer i den svenska standardutrustningen. Trötthetsvarnare ingår nu också i det, i Sverige, populära Komfortpaketet. Det är ett system som övervakar förarens koncentration och varnar om det upptäcker att föraren skulle behöva en paus.

Nya energieffektiva motorer
Den nya tre- och fyrcylindriga motorerna uppfyller förstås den nya EU6 standarden för avgasemissioner. Bränsleförbrukningen är också reducerad, till exempel är den blandade förbrukningen på nya EcoTSI 95 (1.0 liter, 70 kW) bara 4,1 liter per 100 kilometer (CO2 94 gram per kilometer). Dieselmotorn som erbjuds i Sverige, TDI 90, förbrukar 3,8 liter per 100 kilometer.

TSI 110 erbjuds även med den komfortabla DSG växellådan som tillval.

Förarglädje med ökad komfort
Ibiza har alltid upplevts som en körglad bil. I den nya generationen har den känslan förstärkts med en ny känslig elektriskt styrservo. Även fjädring, stötdämpning och krängningshämmare har arbetats om från grunden för att förbättra körkänslan.

Senaste generationen infotainment
Nu kan människa och maskin vara en del av den uppkopplade världen via den nya generationens infotainmentsystem som finns tillgängliga till nya Ibiza. Systemet kan byggas ut med DAB radio, röststyrning och Mirror Link. För ett riktigt fylligt ljud kan även Ibiza utrustas med SEAT Sound System som inkluderar 6 högtalare, en baslåda i bagageutrymmet och en aktiv förstärkare.

Nya möjligheter i Ibiza inkluderar även parkeringssensorer både fram och bak samt en backkamera som visas i bilens display.

Ibiza i Sverige
På den svenska marknaden kommer vi initialt att erbjuda Ibiza 5D och ST Kombi. Grundmodellen blir i utrustningsnivå Style, vilket bland annat innebär lättmetallfälgar, luftkonditionering, pekskärm i färg och blåtandskoppling som standard. Motoralternativen som kommer erbjudas är bland annat TSI 90, EcoTSI 95, EcoTSI 110 DSG och TDI 90. Svenska priser är ännu ej klart. Premiär hos de svenska återförsäljarna i september.

Bilder och pressrelease på engelska - http://seat-mediacenter.com

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes 390.500 enheter och omsättningen var 7,5 miljarder euro (den högsta siffran i företagets historia).Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien. Marknadsandelen i Europa är 2,5%.

SEAT Group sysselsätter 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Palmela (Portugal), modellen Mii i Bratislava (Slovakien) och modellen Toledo i Mladá Boleslav (Tjeckien).

I SEAT Technical Center arbetar 900 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Center sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Alexander Dahlin

Marketing and PR manager

Volkswagen Group Sverige AB
SEAT Sverige
SE-151 88 Södertälje
www.seat.se

Phone:  46 (0)8-553 866 29
Mobile:  46 (0)70-768 66 29

alexander.dahlin@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 75 länder där SEAT är verksamma.