Nya SEAT Ibiza Concept IBZ – visas på Frankfurt Motorshow IAA 2009

Med Ibiza Concept IBZ ger SEAT en förhandstitt på den kommande tredje medlemmen i Ibiza-familjen.

SEAT presenterar för första gången nya Ibiza Concept IBZ på 2009 års bilsalong i Frankfurt. Den blir en viktig språngbräda på SEAT:s väg mot att bredda sitt produktsortiment. Utmaningen är att skapa en familjevänlig kombibil som kombinerar förbättrad lastkapacitet med Ibizas temperamentsfulla personlighet. Det sportiga spanska bilmärket fortsätter att växa med hjälp av nytänkande design och teknik. Återigen har SEAT:s designchef Luc Donckerwolke skapat en attraktiv men samtidigt funktionell bil där komfort och rymlighet kompletterar den traditionella sportiga filosofin som är gemensam för alla SEAT-bilar. En sportig familjebil är den bästa beskrivningen av den senaste Ibiza-prototypen. De nya måtten och den uppdaterade designen skapar en perfekt symbios mellan sportig framtoning, funktionalitet och utrymme att uppfylla alla tänkbara behov. Från sidan av bilen ser man de låga 235/35-däcken på 19-tums fälgarna med fem dubbelekrar prydda av bokstaven S i relief på navet. Det bakre dörrhandtaget som hämtats från León-konceptet är elegant integrerat i den tredje sidorutan. Bakpartiet har en ny stötfångare med inbyggd nummerskylt (nummerskyltbelysningen är längst ned på luckan) och delade dubbla avgasrör i aluminiumfinish. Rymligt och elegant Både förar- och passagerarutrymmet är rymligt och elegant med genomgående fina detaljer och praktiska funktioner. Mittkonsolen har en display med radio- och iPhone-funktioner samt ett särskilt fack som rymmer en iPhone. Där finns även klimatanläggningens reglage coh flera förvaringsfack. Därintill finns reglaget för den elektroniska handbromsen och det klädda mittarmstödet, som täcker ett praktiskt förvaringsutrymme, och som också kan tas med ut ur bilen. Praktiskt och stort bagageutrymme Bagageutrymmet har en volym om 410 liter som kan utökas ytterligare om baksätet fälls. Det ger ett helt plant lastutrymme som sträcker sig ända till framstolarnas ryggstöd. Bilen kan lastas upp till taket, både med baksätet på plats eller med det nedfällt. Tredje medlemmen i Ibiza-familjen Med konceptbilen Ibiza Concept IBZ erbjuder SEAT en förhandstitt på den kommande familjeversionen av sin mest populära modell. Den släpps på marknaden under 2010 samtidigt som SEAT fortsätter sin produktoffensiv med sikte att göra det spanska bilmärkets sortiment till det yngsta på marknaden. I år fyller Ibiza 25 år och det här senaste tillskottet i serien understryker bilmodellens segmentledande egenskaper när det gäller kvalitet, design och utförande.