Nya SEAT Ibiza SportCoupé - en personlighet

• Ny, sportigare coupékaross
• Ny sjuväxlad DSG-växellåda, först i segmentet
• Nytillskott av TDI-motorerna 90 hk 1,9 och 105 hk 1,9

Introduktionen av nya SEAT Ibiza SportCoupé höjer utan tvekan sportigheten hos den senaste modellen genom att kombinera imponerande, banbrytande exteriör design, exceptionella dynamiska egenskaper med ett brett urval av motoralternativ som nu innefattar de effektiva dieselversionerna 90 hk 1,9 och 105 hk 1,9. Tillika en sjuväxlad DSG-växellåda som debuterar i segmentet, en nyhet i Ibiza-serien som ger bilen bättre respons och utmärkt komfort.

SEAT:s djupt rotade sportkoncept har maximerats i Ibiza SportCoupé tack vare den kompakta coupékarossen som matchar bilens temperament med en längd på 4,034 meter och låga 1,428 meters höjd. Det gör den smidig och komfortabel både i stan och på motorvägen. Den nya VW Group-plattformen som designats för detta segment framhäver ytterliggare de dynamiska egenskaperna hos nya SEAT Ibiza SportCoupé.

Design, kvalitet och precisionskvalitet är tre av de element som kännetecknar märkets nya modell med det nya ”Arrow Design”-konceptet som karakteriseras av strålkastarnas och kylargrillens lägre placering för ett sportigare utseende.

De omsorgsfullt utformade inre och yttre detaljerna på nya Ibiza SportCoupé som instrumentpanelen, ventilationsutsläppen och mittkonsolen, som rymmer ljudanläggningen och Bluetooth-anslutningen kan styras med fjärrkontroller placerade på rattstången.

DSG-växellåda för första gången i det här segmentet

Nya SEAT Ibiza SportCoupé 105 hk 1,6-versionen är för första gången, i detta segment, utrustad med den nya sjuväxlade DSG-växellådan, vilket placerar SEAT:s nya bil i en avundsvärd position jämfört med rivalerna. Nya Ibizas ärvda sportighet kombineras med komforten och tillförlitligheten hos en av marknadens mest effektiva automatiska växellådor.

Tack vare den kortare ettan och tvåan och den tätare utväxlingen ger den nya automatiska dubbelkopplingslådan Ibiza en suverän acceleration. Utöver det bidrar systemet till en anmärkningsvärd låg bränsleförbrukning eftersom den sjunde växeln är perfekt för långresor.

SEAT Ibiza SportCoupé kommer att finnas hos de svenska återförsäljarna i november.

Text och foton på SEAT Media Centers webbplats (http://media.seat.com)