PÅ DEN KOMMANDE BILMÄSSAN I PARIS

• 180 hk 1,4 TSI-dubbelturbomotor för CUPRA
• 7-växlad DSG-låda med växelpaddlar på ratten
• Ibiza ECOMOTIVE, endast 99 g CO2 per km

Mindre än sex månader efter lanseringen utökas nya Ibiza-serien med två nya versioner. Dels Ibiza CUPRA, en bil vars adrenalinkick nås med en 180 hk 1,4 TSI-dubbelturbomotor och en 7-växlad DSG-låda med växelpaddlar på ratten, och som kombinerar innovativ design och teknik med karaktär och exklusivitet. Dels den attraktiva ECOMOTIVE-versionen som är den mest miljövänliga i sitt segment tack vare de sänkta CO2 –utsläppen om bara 99 g/km.

Ibiza CUPRA - spjutspetsteknik

Skapad för spännande körglädje – nya Ibiza CUPRA har en exklusiv design med en spektakulär front där “Arrow Design” konceptet kommer fram tydligt, mycket tack vare den nydesignade stötfångaren med luftintag som omger den centrala grillen. Den alltigenom atletiska utstrålningen förstärks ytterligare av 17” lättmetallfälgar, prominenta skuldror som huserar bakljusen och det nyutformade, centralt placerade fyrkantiga avgasröret.

I nya Ibiza CUPRA debuterar en helt ny motorversion av den kraftfulla och effektiva 1,4 TSI-motorn. Denna dubbelturbomotor levererar nu 180 hk och har parats ihop med en sjuväxlad DSG-låda med växelpaddlar på ratten. 1,4 TSI-dubbelturbomotorn har mycket lägre utsläppsnivåer och bränsleförbrukning tack vare sin lilla cylindervolym, vilket är i linje med SEAT:s strävan att minska CO2-utsläppen över hela motorutbudet.

Kombinationen av motorn, chassits smidighet och den sportiga karaktären hos DSG-växellådan ger föraren en spännande upplevelse bakom ratten. Lägg därtill möjligheten att växla med paddlarna på ratten, den enastående stabiliteten och precisionen hos SEAT:s kännetecken “Agile Chassis” - allt ger föraren högsta möjliga sportupplevelse.

Bland utrustningen, förutom det standardmonterade ESP-systemet, har SEAT:s nya bil även ABS, TCS + EBA, krockkudde på förar- och passagerarsidan, huvudkrockkudde, Hill Hold Control, däcktryckskontroll, dubbla kromade strålkastare, dimstrålkastare med kurvfunktion, ”easy entry” system på passagerarsidan, CUPRA-fjädring, CUPRA-sportstolar, aluminiumpedaler samt larm som standard.

Ibiza ECOMOTIVE – ledare inom miljötänkande

Nya Ibiza ECOMOTIVE följer de perfekta fotspåren av sin föregångare. Den lanseras på bilmässan i Paris med ett uppfräschat utseende och med ryktet om sig att vara den mest miljövänliga bilen i sitt segment, tack vare CO2-utsläppsnivån om bara 99 g/km. Siffror som innebär att kunderna är berättigade till den statlig miljöbilspremie när de köper nya Ibiza ECOMOTIVE.

Ibiza ECOMOTIVE finns både i 5-dörrarsversion och som SportCoupé. Den har en 80 hk 1,4 TDI-motor med partikelfilter som inte bara ger motorn en utsläppsnivå under gränsen 120 g/km, utan minskar också bränsleförbrukningen.

Det är ingen tvekan om att den uppdaterade motorstyrningens programvara bidrar till resultatet, men även förbättringar av växellådan och utväxlingarna, de nya 175/70 R14-däcken, 14”-fälgarna med navkapslar samt som på föregående modell, ett punkteringskitt istället för reservhjul.

Ytterliggare en aspekt som noga studerades för att minska bilens bränsleförbrukning och utsläpp var aerodynamiken. Den nya ECOMOTIVE-versionen av Ibiza innehåller flera lösningar, till exempel den nya slutna frontgrillen och den nya bakspoilern som tillsammans minskar luftmotståndet och därigenom ger lägre bränsleförbrukning och utsläpp.

När det gäller interiörens utrustning har ECOMOTIVE samma komfort- och säkerhetselement som resten av modellerna i Ibiza-serien, i detta fall i Reference.

Både nya Ibiza ECOMOTIVE och CUPRA kommer att tillverkas exklusivt på SEAT:s anläggning i Martorell nära Barcelona.

Ibiza ECOMOTIVE samt Ibiza Cupra kommer till Sverige under våren.

För ytterligare information, kontakta Madeleine Kjessler, pressansvarig, 08-553 866 39 eller madeleine.kjessler@seat.se.