Positiva tongångar i SEAT Team Sweden

SEAT Team Sweden andas optimism inför lördagens STCC-tävling på Sturup Raceway.

Visserligen står både Robin Appelqvist och Santosh Berggren en bit ner i fältet, men med hjälp från England hoppas de kunna ta ett steg i utvecklingen på banan i Skåne.

Till årets tredje deltävling i STCC har SEAT Team Sweden engagerat en engelsk ingenjör med god erfarenhet av att skruva SEAT Leon.

– I de två deltävlingar vi kört hittills har både jag och Robin i första hand koncentrerat oss på att lära känna bilen. Nu kan vi börja jobba med den på allvar under professionell ledning, säger Santosh Berggren och får medhåll av Appelqvist.

– Man kan säga att det är nu STCC-säsongen börjar på allvar för vår del, säger han.

Sturup Raceway är en ny bekantskap för såväl Berggren som Appelqvist. Det i kombination med det tekniska arbetet med den nya ingenjören gjorde att SEAT-förarna under fredagen hade mycket att ta in. Därför blev det nionde (Appelqvist) och elfte plats (Berggren) i kvalet. Den förstnämnde åkte dessutom av precis efter att han hade noterat sitt snabbaste varv.

– Jag attackerade för fullt och i en inbromsning kom jag ut lite med bakhjulen i gräset, berättar Appelqvist, som efter den incidenten bland annat fick fixa till en krökt avgasrör.

Berggren hade också lite otur när förarna skulle konkurrera om startpositionerna i lördagens båda race.

– Jag hamnade i trafik och fick bara till ett riktigt bra varv innan det blev gulflagg på grund av Robins avåkning. Men jag får försöka göra en bra start i morgon och plocka så många som möjligt tidigt i racet, säger han optimistiskt.

För ytterligare information, kontakta:

Santosh Berggren på 073-029 49 36

Robin Appelqvist på 073-036 77 83

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.