Sahlén totalfyra efter ny pallplats

Dick Sahlén fortsätter att imponera i STCC. Efter en femte- och en tredjeplats avancerade han upp till fjärde plats totalt i tabellen.
– Jag fattar inte riktigt att det går så bra, det går inte att beskriva känslan, sade SEAT-föraren efter en ny fin racehelg.

Dick Sahlén gjorde en helgjuten insats inför 15 000 åskådare i Falkenberg.
Han tog sig vidare till slutkvalet för första gången. Han startade från ruta fem i första racet och han blev femma. I andra racet startade han från ruta tre, gjorde en kanonstart och kom ut som tvåa men han tvingades släppa Richard Göransson efter några varv.
– Jag fick en smäll i starten och bilen styrde inte som jag ville. Jag kände att jag inte kunde matcha Göransson och släppte förbi honom sade han.
Men fler än så släppte han inte. Med en skadad bil höll han ändå ett högt tempo och tog sin andra pallplats i STCC.

Om någon innan säsongen sagt att du skulle ligga fyra i STCC vid sommaruppehållet?
– Då hade jag inte trott på den personen. Det känns bra, teamet fungerar utmärkt och vi är med och utmanar i toppen, sade han och han var nästan lika nöjd med kvalet som med tredjeplatsen.
– Två milstolpar i dag. En pallplats och för första gången gick jag vidare till slutkvalet.

Roger Eriksson hade en tuffare helg. Han missade slutkvalet med några hundradelar och startade nia. Han körde ändå bra i första racet och hade vittring på den åtråvärda åttondeplatsen som ger pole position i andra racet. Men han hamnade i ett oljespill och tvingades ut på en evakueringsväg och då tappade han ett par placeringar.
I andra racet gjorde han en riktigt bra insats och var som bäst uppe på sjätte plats. Men efter en omstart körde han ihop med Robert Dahlgren på ett av banans snabbaste partier och båda hamnade i däcksbarriären.
Efteråt dömdes Eriksson som skyldig för incidenten och han kommer att flyttas ner tio placeringar efter kvalet i nästa tävling.
– Det börjar kännas motigt, konstaterade han.
Roger Eriksson anser att tävlingsledningens beslut är fel.
– Dahlgren tryckte av mig i kurvan före, jag kom ut med ett hjulpar utanför banan och bilen började vobbla. Som jag ser det fanns det inget jag kunde göra, sade han.
Trots motigheterna var han glad över farten i bilen, framförallt i andra racet.
– Jag är säker på att bara jag får en framgång så kommer det att släppa.

Mattias Ekström var på plats i Falkenberg och han var nöjd med förarnas insats.
– Teamet är sammansvetsat till tusen, förarna var snabba och Dick fick utdelning, sade han.

Teamchefen Tobias Johansson är naturligtvis nöjd med Dick Sahléns framgångar.
– Han visar återigen bra känsla för racen. Han kvalade bra och i racen var han tuff när han behövde vara tuff, sade han.
Samtidigt led Johansson med Roger Eriksson.
– Roger var grymt snabb i framförallt andra racet. Vad som hände i situationen med Dahlgren är svårt att säga, sade han.

Resultat:
Race 1: 1) Robert Dahlgren, Volvo, 2) Thed Björk, BMW, +0,567, 3) Richard Göransson, BMW, +0,991... 5) Dick Sahlén, SEAT, +6,316, 10) Roger Eriksson, SEAT, +10,625.
Race 2: 1) Tommy Rustad, Volvo, 2) Göransson, +0,589, 3) Sahlén, +2,980.

Tabellen efter 10 av 18 heat:
1) Dahlgren, 158 poäng, 2) Göransson, 155, 3) Fredrik Ekblom, Volkswagen, 121, 4) Sahlén, 99... 12) Eriksson, 22.

Kontakt: Tobias Johansson 070–586 60 20, Roger Eriksson 070–352 27 11 eller Dick Sahlén 070–148 48 83.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".