SEAT - Trippelseger i Anderstorp för ett dominant SEAT DealerTeam

/ Robert Dahlgren har kopplat ett starkt grepp om mästerskapet
/ Bästa STCC-helgen någonsin för SEAT Dealer team med totalt tre heatsegrar och två tredjeplatser

Södertälje 03/09/17 - Efter dubbelsegern på Karlskoga var PWR Racing - SEAT Dealer Team om möjligt än mer dominanta under helgens deltävling på Anderstorp Raceway. Haglöf segrade i det första racet och Dahlgren plockade hem vinsten i de två avslutande. Därmed kopplar Robert Dahlgren ett starkt grepp om mästerskapet och chansen att ta första STCC-titel ser väldigt bra ut.

Teamet kan summera sin bästa STCC-helg någonsin med totalt tre heatsegrar, två tredjeplatser och två pole positions. Dahlgren utökar sin mästerskapsledning och ser ut att gå mot sin första STCC-titel. Något som också skulle innebära det första SM-tecknet för SEAT.

- Vi har varit riktigt starka i helgen och förutom några små missar kan vi nästan kalla det en perfekt deltävling. Det kanske låter tjatigt, men teamet gör ett fantastiskt jobb för att våra SEAT Leon Cup Racers ska vara de snabbaste bilarna i startfältet. Denna helg är vi där, det känns extremt bra, säger Robert Dahlgren.

- Att ta säsongens första STCC-seger känns så grymt bra! Vi tävlar mot ett team som har mångårig erfarenhet av framhjulsdrivna bilar av den här typen och vi har fått lära oss snabbt för att hänga med. Nu tycker jag att vi är ifatt på riktigt, till och med lite förbi. En stor, stor eloge till teamet som gör allt för att vi ska kunna ta hem vår första STCC-titel, säger Daniel Haglöf.

Endast tre poäng skiljer Dahlgren från hans första STCC-titel någonsin och det redan under första säsongen med SEAT efter otaliga tidigare försök.

- SEAT Dealer Team har gått som tåget i slutet av säsongen och denna helg kändes som ett styrkebesked utan dess like. Våra Leon Cup Racers var helt oslagbara idag med Dahlgren & Haglöf i förarstolarna. Nu ser vi fram emot finalen på Mantorp Park den 16 september, avslutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.