SEAT anordnar ett hackathon för att designa sitt nya digitala museum

/ Ett ”Archithon” under 48 timmar kommer avgöra det vinnande bidraget
/ 20 spanska och 20 tyska arkitektstudenter inleder sitt arbete på fredag den 15 maj

Södertälje, 2015-05-12 – SEAT kommer samla hela sin historia på det mest innovativa och lättillgängliga sättet, genom att skapa ett digitalt museum. För att designa den digitala museibyggnaden kommer 40 studenter från spanska och tyska arkitektskolor att under hackathon-liknande former tävla i grupper mot varandra, för att i slutändan vaska fram det bästa förslaget.

Ett hackathon är ett event där dataprogrammerare samarbetar intensivt på särskilda mjukvaruprojekt. Ett Archithon kallar SEAT det när man nu under en helg samlar studenter från ledande arkitektskolor för att jobba fram den bästa designen på det nya digitala museet. Juryn som väljer vinnarna består av ledare från olika verksamheter inom SEAT. Det vinnande teamet kommer få arbeta vidare med projektet efter detta Archithon.

Marknadsdirektör på SEAT, Christian Stein; ”SEAT har en lång historia som vi är stolta över och nu vill vi dela den med så många människor som möjligt.” Idéen har varit att addera en liten tvist till ett befintligt format. ”Vårt varumärke är ungt och vitalt och vi vill vara innovativa. Genom att skapa ett digitalt museum kommer vi att kunna nå alla våra kunder för att dom ska kunna lära sig mer om vår historia”

Det framtida museet kommer att rymma historien om SEAT från det att företaget grundades 1950 och samtidigt ge en inblick i framtiden. Det kommer att finnas utrymme för tillfälliga utställningar och plats för de mest legendariska bilmodellerna genom historien. Även personerna som arbetat och bidragit till företagets utveckling kommer att lyftas fram.

Det 48 timmar långa eventet inleds nu på fredag den 15 maj på One Ocean Club i Barcelona och pågår över helgen.

Bilder, film och pressrelease på engelska - http://seat-mediacenter.com/

Följ eventet på sociala medier genom hashtag - #SEATdigitalmuseum

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2014 såldes 390.500 enheter och omsättningen var 7,5 miljarder euro (den högsta siffran i företagets historia).Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien. Marknadsandelen i Europa är 2,5%.

SEAT Group sysselsätter 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Palmela (Portugal), modellen Mii i Bratislava (Slovakien) och modellen Toledo i Mladá Boleslav (Tjeckien).

I SEAT Technical Center arbetar 900 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Center sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Alexander Dahlin

Marketing and PR manager