SEAT-dominans när STCC var tillbaka efter sommaruppehållet

Södertälje 13/08/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing satte ner foten ordentligt när STCC-säsongen rullade in på sin andra halva. Efter att ha placerat sig tvåa, femma och etta i de tre kvalpassen på lördagen stod mästerskapsledaren Robert Dahlgren för en stark insats under söndagens tre race. P1, P3 och P1 blev resultatraden. Teamkollegan Daniel Haglöf var också snabb hela helgen men fick utdelning först i sista racet när han tog andraplatsen bakom Dahlgren. Därmed säkrades SEAT Dealer Teams första dubbelseger för säsongen.

- Helgens resultat känns oerhört bra! Vi har tagit stora kliv framåt ända sedan årets tredje deltävling på Solvalla och nu får vi ordentlig utdelning på den fart som finns i våra SEAT Leon Cup Racers. Vi tar med oss en mästerskapsledning på 40 poäng till nästa deltävling i Anderstorp, det känns riktigt bra även om mycket jobb återstår innan titeln är säkrad, säger Robert Dahlgren.

Mästerskapsfighten som tydligt står mellan Robert Dahlgren i SEAT och Fredrik Ekblom i Volkswagen fortsätter den tredje september på den forna F1-banan Anderstorp Raceway i Småland och avslutas sedan med final på Mantorp Park. Anderstorp och Mantorp är betydligt större och snabbare i sin karaktär än många andra svenska banor, något som borde passa SEAT Leon Cup Racerns vassa aerodynamik.

- SEAT Dealer Team - PWR Racing och Robert Dahlgren har kopplat grepp om SM-titeln och visar tydligt hur snabb vår SEAT Leon är ute på bana. Att bevittna teamets framgångar på plats denna helg var en grym upplevelse, avlutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.