SEAT genererar den högsta omsättningen genom tiderna med nära 6,5 miljarder Euro

/ Resultat efter skatt uppgick till -149 miljoner Euro

/ Över 2,6 miljarder Euro investerades i forskning och utveckling

/ Fabriken i Barcelona uppnådde den högsta produktionsvolymen sedan 2007

/ SEAT – ett av de snabbast växande märkena i Europa

Södertälje, 2014-03-26 – Trots fortsatt turbulens i ekonomin visar SEAT övertygande förbättringar med en stadig ökning i såväl försäljnings- som produktionssiffror. När SEAT stängde böckerna för 2013 noterades den högsta omsättningen i märkets historia och med 6,5 miljarder Euro blev ökningen 6,3 procent jämfört med föregående år. "2013 var ett tufft och krävande år men SEAT bevisade sin styrka och kunde mäta sig med de snabbast växande märkerna i Europa och uppvisade både försäljnings- och produktionsrekord" sade SEAT:s globala VD Jürgen Stackmann när SEAT:s resultat för 2013 presenterades idag.

För att trygga framtiden har SEAT under de senaste fem åren satsat stort på investeringar i forskning och utveckling och i nya framtida modeller. Totalt har mer än 2,6 miljarder Euro plöjts ner i framtidssatsningar på utvecklingsfronten.

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) ökade med 73 procent till totalt 221 miljoner Euro och det operativa kassaflödet ökade med 70 procent till 358 miljoner Euro.

Kvalitet och effektivitet
Nya Leon har varit nyckeln till SEAT:s försäljningsframgång under 2013 och totalt levererdes mer än 102 000 Leonbilar i hela världen vilket är en ökning med 44,4 procent jämfört med föregående år. Totalt levererade SEAT 355 000 bilar, en ökning på 10,6 procent.

I SEAT:s fabrik i Martorell utanför Barcelona tillverkas Ibiza, Leon, Altea och även Audi Q3. Förra året noterades den högsta produktionsvolymen sedan 2007 med totalt mer än 390 000 enheter (+3,4 procent). SEAT:s fabrik fick också det prestigefyllda utmärkelsen Lean Production Automotive just för effektiviteten i sina produktionsprocesser.

Sysselsättning och hållbarhet
Under 2013 har SEAT haft stort fokus på att utveckla både sitt sociala engagemang och på hållbarhet. SEAT har sedan den ekonomiska krisens djupaste dalar kunnat anställa fler än 1 000 personer och märket har även engagerat sig i satsningar på utbildning där man årligen öronmärker över 13 miljoner Euro till bland annat praktikplatser inom företaget.

SEAT har idag bilindustrins största solenergianläggning placerat på fabrikstaket i Barcelona. All energi som utvinns går direkt till fabrikens drift och satsningen har blivit en av SEAT:s mest konkreta symboler för miljöengagemang. 60 procent av de bilar SEAT säljer i världen släpper ut mindre än 120 g CO2/km. Samtidigt arbetar SEAT för att öka användningen av komprimerad naturgas i bilindustrin då det utgör ett bränsle som är renare, säkrare och billigare än konventionella drivmedel. SEAT erbjuder för närvarande två gas-drivna modeller i form av Leon TGI och Mii TGI. Till hösten finns även Leon ST Kombi som gasbil. På fordonsgas blir bränslekostnaden per mil mycket låg och i de fall fordonsgasen är biogas blir CO2-utsläppet oslagbart lågt.

Framtiden
SEAT fortsätter sin produktexpansion under 2014 och den kommer främst handla om Leonfamiljen som efter lanseringen av nya Leon CUPRA - den snabbaste och mest kraftfulla bil SEAT någonsin tillverkat - breddas med Leon ST Kombi 4Drive (med femte generationens fyrhjulsdrift från Haldex ) följt av Leon X-Perience, en crossover-version av Leon ST Kombi som kommer att lanseras i slutet av året.

Försäljningen har startat bra i år och ryggraden i försäljningstillväxten är nya Leon. Ackumulerat januari och februari i år har registreringar av Leon ökat med 46 procent jämfört med samma period föregående år och totalt har 18 700 Leonbilar sålts globalt. Dessutom har över 20 000 ordrar lagts på Leon ST sedan produktionen startade i slutet av 2013.

"De ekonomiska svårigheterna i vår omvärld kvarstår och utmaningarna för såväl bilindustrin som för SEAT är många. SEAT har en starkare finansiell ställning än tidigare och en tydlig strategi för framtiden som bygger på framgången med Leon-formeln, som verkligen definierar våra modeller och varumärket" sammanfattade Jürgen Stackmann, SEAT:s globala VD.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.