SEAT har siktet inställt på försäljningsökning med nya Leon ST Kombi

• Lanseringen av den nya Leon-versionen förstärker utbudet i segmenten kombi- och tjänstebilar
  • Globala försäljningen av Leon ökar med hela 40 procent i år och närmar sig 60 000 sålda enheter
  • SEAT:s globala försäljning ökade med 11,4 procent fram till augusti och i Sverige ökade försäljningen med 31 procent under samma period.

Frankfurt 2013-09-10 - I dag presenterade SEAT kombiversionen av Leon på motormässan i Frankfurt. Leon ST Kombi är en strategisk modell i utvidgningen av Leon-familjen och målet är att öka försäljningen inom såväl tjänstebilssegmentet som på den privata marknaden.

Nya SEAT Leon ST kommer att öppna nya dörrar för SEAT i jakten på de mest krävande kunderna, sa SEAT:s styrelseordförande Jürgen Stackmann under presentationen av bilen. Trots tuffa tider för bilindustrin, belönas vi på SEAT för vårt hårda arbete: Vi har en stark försäljningsutveckling och växer, tvärtemot den allmänna trenden i branschen. Vi är stolta över nya Leon, beredda på tillväxt och ser ljust på framtiden.

Jag känner mig riktigt stolt över att leda SEAT, sa Stackmann under sitt första framträdande som chef för det spanska märket på en internationell bilsalong. Han la till: ”Detta är ett bolag som har fantastiskt mycket kunskap, högkvalitativa produkter, utmärkt teknik och design samt väldigt engagerade medarbetare.”

SEAT växer med 11,4 % tack vare Leon
Nya Leon utgör en viktig ingrediens i SEAT:s framgång och modellen har blivit en av varumärkets två huvudpelare där Ibiza utgör den andra. Hittills i år har SEAT globalt levererat cirka 60 000 enheter av nya Leon, vilket innebär att försäljningen av modellen har ökat med hela 40 % jämfört med samma period 2012. Leon har också nått stor framgång bland kritiker – sedan lanseringen har bilen hamnat på topplaceringar i 35 av de totalt 55 jämförande tester som utförts av huvudmarknadernas mest prestigefyllda medier. Detta motsvarar nästan två tredjedelar av alla tester.

Framgången för Leon har starkt bidragit till att öka SEAT:s försäljning under 2013. Mellan januari och augusti levererade det spanska märket 234 200 enheter globalt, vilket innebär en ökning med 11,4 % jämfört med förra året. Även Europa visar fina siffor och trots den allmänna försäljningsminskningen i regionen går SEAT mot trenden och är ett av de snabbast växande bilmärkena med en ökning på 9,4 %. En analys av totalsiffrorna per marknad visar att SEAT har gått otroligt starkt framåt i Tyskland (ökning med 26,4 % till 50 600 bilar, vilket gör bilmärket till det snabbast växande och ger en plats bland de tio största), Spanien (ökning med 5,9 % till 43 000 enheter, vilket gör märket till marknadsledare under 2013) och Storbritannien (+15,6 % till 27 000 bilar). I Sverige har SEAT totalt sett ökat 31 procent från januari till augusti jämfört med samma period föregående år. Nya Leon har varit ryggraden i denna framgång och antalet sålda Leon har fördubblats jämfört med 2012.

Dessutom har SEAT haft en exceptionell försäljningsökning i Algeriet och Turkiet, där bilmärket fram till augusti har sålt 14 900 (ökning med 81,7 %) respektive 6 500 (+122,5 %) bilar. I Mexiko är varumärket nu bland de tio största och har hittills noterat 14 000 bilar under året. SEAT:s försäljning utanför Europa har ökat med 27,1 % under årets åtta första månader.

Leon ST Kombi är en mångsidig och elegant kombi
Precis som fem- och tredörrarsversionerna av modellen kommer kombiversionen av Leon byggas vid produktionsanläggningen i Martorell (Barcelona) och baseras på Volkswagen Groups MQB-plattform. Den tredje medlemmen i Leon-familjen kombinerar en dynamisk och fräsch design med en sportig karaktär och resultatet är en exceptionellt mångsidig bil. Leon ST Kombi är 4 535 mm lång och har en lastkapacitet på 587 liter som utökas till 1 470 liter när de bakre ryggstöden fälls ned.

Leon-familjen får genom lanseringen av ST helt nya, avancerade tekniska funktioner, bl.a. adaptiv farthållare (ACC) med avståndsradar, adaptiv chassireglering (DCC) och progressiv styrning, som optimerar styrningen utifrån körhastigheten.

Ecomotive och TGI, de mest miljövänliga Leon-versionerna, visas upp i Frankfurt
På motormässan i Frankfurt presenterade SEAT två Leon-versioner som uppmärksammas för sin effektivitet, sina låga förbruknings- och utsläppsnivåer och sin hållbarhet. Nya Leon 1,6 TDI CR Ecomotive förbrukar endast 3,2 liter bränsle per 100 kilometer, och bilens koldioxidutsläpp ligger på 85 g/km. Denna miljövänliga Leon-version har ändå enastående prestanda och en toppfart på 197 km/h tack vare att bilens 1,6 TDI-motor ger 110 hk (81kW) och ett vridmoment på 250 Nm. Som ett resultat av bilens låga bränsleförbrukning kan den köras hela 1 500 kilometer innan den behöver tankas.

Nya Leon 1,4 TGI visar på SEAT:s engagemang för komprimerad naturgas (CNG). Bilens 1,4 TSI-motor ger 110 hk (81kW) och ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid 1 500 v/min när den körs på CNG eller bensin. Med sin mycket låga förbrukning och ett lägre bränslepris är detta ett av marknadens bästa fordon ur ekonomisk synvinkel. Bilen kan köras i 400 kilometer på CNG med en viktad förbrukning på 3,5 kg gas per 100 km, och koldioxidutsläppen ligger på låga 94 g/km. Med bensinmotorn kan bilen köras ytterligare 900 kilometer, vilket innebär att den kombinerade körsträckan för båda bränsletyperna sammanlagt blir 1 300 kilometer. Leon TGI kommer att finnas tillgänglig på den svenska marknaden från januari i femdörrars utförande, och som Leon ST Kombi längre fram under året.

I Sverige lanseras Leon ST Kombi i november men redan den 16 september kan den beställas hos närmaste SEAT-handlare.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.