SEAT har tillverkat 5 miljoner Ibiza

/ På bilmässan i Paris firar ikonen 30 år
/ 70 % av alla Ibiza rullar på gator runt om i världen

Södertälje 2014-09-29 – På SEAT:s produktionsanläggning i Martorell utanför Barcelona firas att anläggningens linje 1 har producerat den fem miljonte Ibiza. Milstolpen för det spanska märkets mest ikoniska modell nåddes i samband med bilens 30-års firande.

Arbetare på linje 1 har idag firat tillverkningen av fem miljoner Ibiza tillsammans med Jürgen Stackmann, SEAT:s globala VD, Andreas Tostmann, vice VD för produktionen, Stefan Loth, chef för produktionsanläggningen i Martorell och de spanska arbetsutskottets ordförande Matías Carnero.

Senare i denna vecka kommer SEAT finnas på plats på Paris Motorshow för att presentera Leon X-PERIENCE, märkets nya fyrhjulsdrivna crossover samt för att fira 30-års jubileumet av Ibiza. I Paris visades SEAT Ibiza, som var den första bilen till 100 % tillverkad av SEAT, för första gången upp för tre årtionden sedan.

30 år senare har SEAT Ibiza nu blivit den bäst säljande och mest exporterade spanska personbilen. 70 procent av de fem miljoner bilarna (cirka 3,5 miljoner) har sålts utanför Spanien i de drygt 75 länder där företaget finns. De viktigaste marknaderna för Ibiza är Italien, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Portugal och Mexiko.

Esther García Castellanos, som har jobbat i produktionsteamet för SEAT Ibiza i mer än ett decennium, säger: ”SEAT har alltid varit en del av mitt liv. Min pappa jobbade på SEAT-fabriken i Barcelona och tack vare mitt jobb på Ibizas produktionslinje har företaget gett mig möjlighet att gå vidare i min karriär. För mig är siffran fem miljoner producerade bilar ett resultat av den passion som vi lägger i arbetet varje dag, personalens motivation och ett bevis på ett väl utfört arbete”.

Visste du att ...?
700 SEAT Ibiza lämnar Martorell-anläggningen varje dag.
• Det jobbar cirka 1 600 personer på linje 1.
• Cirka 700 robotar bidrar till SEAT Ibizas framgångar.
• Fem miljoner SEAT Ibiza uppställda efter varandra nästan skulle räcka 19 300 km, vilket motsvarar avståndet från Martorell till Auckland i Nya Zeeland.
• Totalt 70 miljoner kilo färg har använts för de 5 miljoner bilarna.
SEAT Ibiza har flera kvinnliga inslag:
− Ibiza var den första SEAT-modellen som öppnade dörren för kvinnor på produktionslinjen.
− Kvinnor utgör 21 % av produktionslinjens personal.
− De två popikonerna Shakira och Katy Perry har gjort musiken till reklaminslagen för den bästsäljande bilen.
• SEAT Ibiza kostade 1984 ungefär 825 000 pesetas (4 950 €) - detta motsvarar 15 620 € i dagens priser.
• SEAT Ibiza var den officiella bilen vid OS i Barcelona1992.

Länk till video:

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.