SEAT IBE Paris 2010 – sportkupé för körglädje med nollutsläpp

Dynamisk konceptbil för stadskörning höjd till nästa nivå
En imponerande utvecklingsprocess i SEAT:s designtradition
Kompakt sportkupé med en stor användbarhet
Miljöeffektiv eldrift med 75 kW (102 hk) och nollutsläpp
IBE-uppkoppling för personanpassad infotainment
Utvecklad av spansk elbilsexpertis under SEAT:s ledning

Med konceptbilen SEAT IBE markerar SEAT sin inriktning för eldriven mobilitet. SEAT presenterar vid årets bilsalong i Paris den superkompakta sportkupén som sin vision av framtida citymobilitet. Den första IBE-versionen presenterades i Genève och har sedan dess vidareutvecklats i fråga om design, teknik och inredning. Nu ligger fokus dels på interiören, som är ytterst rymlig och anpassbar för en bil i det formatet, dels på ett nyskapande koncept för personanpassad uppkoppling och infotainment.

Körglädje och dynamik är nyckelbegrepp som visar sig tydligt redan i den röda lacken. Den lilla sportbilen är låg och bred, med atletiska proportioner och ett koncentrerat uttryck som åstadkoms av de knivskarpa linjerna hos LED-strålkastarna. Med en längd på bara 3,83 meter passar den perfekt för den citymobilitet som de unga och unga till sinnet söker. Sportbilskaraktären är perfekt förenad med innovativ teknik. Den helt elektriska driften ger körglädje med nollutsläpp samtidigt som den kraftfulla motorn på 75 kW (102 hk) och den låga vikten, som är möjlig tack vare intelligenta materialkombinationer, garanterar höga prestanda.

Förutom det tekniska konceptet är det också designen av IBE som ger försmak av en spännande framtid. Den atletiska stilen och tydliga, precisa linjer visar på nästa steg i utvecklingen av SEAT:s design-DNA och av kommande modellgenerationer.

”SEAT lägger ned ett mycket omfattande arbete på framtida elektromobilitet”, betonar James Muir, SEAT:s President. ”De hybrider och elfordon som följer i spåren av den stora framgången med våra toppeffektiva ECOMOTIVE-modeller är naturliga steg i vår klart uttalade företagsstrategi. Och med IBE framgår det utan tvekan att SEAT i framtiden kommer att erbjuda de mest innovativa, djärva och ungdomliga bilarna i de olika segmenten utan att ge avkall på något i fråga om användbarhet.”

Koncept
Dynamisk körglädje med ansvar för miljön
SEAT IBE kombinerar på ett unikt sätt dynamisk design och kompakt sportkaraktär med stor användbarhet. Bilen har skapats för europeiska storstäder som Paris, London, Berlin, Barcelona och Stockholm. Här kommer IBE till sin rätt med körglädje med nollutsläpp, exceptionell manöverförmåga, imponerande rymlighet – och förstås ett trendigt yttre tack vare ett coolt och extrovert formspråk.

”Nollutsläppsmobilitet i citymiljö blir allt viktigare”, säger Frank Bekemeier, SEAT:s vice VD, forsknings- och utvecklingsansvarig. ”SEAT utvecklar innovativa koncept för dessa nya utmaningar. IBE är en mycket speciell kombination av kompakthet, användbarhet och stil, vilket gör den unik.”

Proportioner som en sportbil
SEAT IBE är en superkompakt sportkupé med 2+2 platser. Med sina 3,83 meter är den 20 cm kortare än framgångsrika SEAT Ibiza. Ändå, med den ovanliga bredden 1,77 meter och bara 123 cm hög, har IBE sportbilens klassiska proportioner.

Med sina fyra säten uppfyller SEAT IBE alla de krav som en ungdomlig livsstil i storstaden ställer. Det finns rejält med utrymme för två och gott om plats i baksätet för en tur med fyra i bilen. Bagageutrymmet räcker till för diverse inköp och baksätets ryggstöd kan fällas och ge plats för fritidsprylar, sportutrustning och annat. Ryggstöden fälls vart och ett för sig och ger en plan yta på samma nivå som golvet i bagageutrymmet. IBE kan även användas som tresitsig, med gott om plats för allt bagage.

Spontan dynamik med nollutsläppsnivå
SEAT IBE är ett helt elektriskt fordon som inte generar några som helst utsläpp och med en paketlayout som optimerats för denna nya teknik. Motorn är tillsammans med elektroniken placerad framtill i bilen. De kompakta måtten underlättar motorhuvens extremt plana och dynamiska kontur. Litiumjonbatteriet har placerats baktill. Tack vare den individuella bakhjulsupphängningens smidiga format ryms energilagringsenheten under golvet i bagageutrymmet. Med maxeffekten 75 kW (102 hk) och ett vridmoment på 200 Nm levererar motorn exakt den typ av dynamisk körglädje som den yttre designen signalerar.

Accelerationen från 0 till 50 km/h tar bara 3,6 sekunder, inom 6,6 sekunder är IBE uppe i 80 km/h och efter bara 9,7 sekunder i 100 km/h. Detta är imponerande prestanda som är möjliga dels tack vare elmotorns kraftfulla egenskaper och dels tack vare bilens låga vikt på bara 1 100 kilo. Nyckelfaktorerna är den intelligenta ingenjörskonsten med lättviktsmaterial liksom den bevisat tekniska effektiviteten hos aluminium och stål i konstruktionen.

Den kontinuerliga effektförbrukningen är begränsad till 50 kW (68 hk) med en topphastighet på 160 km/h – vilket är mer än nog även på motorvägarna i citymiljön. Batterikapaciteten är 18 kWh och tillräcklig för en räckvidd på omkring 130 kilometer vilket mer än väl täcker det dagliga behovet av mobilitet i storstaden.

”Alltid uppkopplad”
SEAT erbjuder en lösning med logik som passar den mobila generationens krav på uppkoppling och infotainment. Utgångspunkten är ägarens egen smartphone – t.ex. en iPhone. Idag är dessa enheter mer än bara kommunikationscentraler för telefoni och e-post, i dem finns kontakter och musikurval, de kan navigera, ta emot trafikuppdateringar från Internet och mycket annat. Antalet tillgängliga funktioner är i stort sett obegränsade.

I SEAT IBE kan föraren använda en trådlös applikation för att ansluta sin smartphone till bilen och genomföra en online-kontroll av bilens system, inklusive batteri och färddatordisplay. Ett album eller en låt kan väljas från telefonen och spelas upp i bilens ljudsystem med hjälp av ett dra-och-släpp-alternativ. Instrumentpanelskärm och rattkontroller gör det enklare att använda och förflytta sig på de integrerade infotainmentmenyerna.

Mycket individualitet, enkel uppdatering
Fördelarna – informationen i en smartphone är alltid uppdaterad och komplett och användningen välbekant. Alla typer av hjälp- och navigeringsfunktioner kan användas via specialappar och enhetens multimedieinnehåll kan laddas ned och är lätt att komma åt. Systemet erbjuder största möjliga individualisering till en låg kostnad. Det är billigt att uppdatera sin smartphone och den kan även ersättas av en ny modell. I själva bilen uppstår inga kostnader för i-bilen-system som kan vara jämförelsevis komplexa att uppdatera.

Inre design
Generös och precis med hög kvalitet
Kupén är förvånansvärt rymlig och utrymmet har noggrant optimerats med perfekta mått för en dynamisk och social livsstil – som två- eller tresitsig med generöst lastutrymme eller med 2+2 platser och anmärkningsvärt stort utrymme, även i baksätet. Den elektriska takluckan understryker interiörens ljusa och luftiga karaktär.

”IBE visar SEAT:s vision av en bil för framtiden som är lika estetiskt tilltalande som ekologiskt ansvarstagande och prisvärd.” konstaterar SEAT:s chefsdesigner Luc Donckerwolke. ”IBE är essensen av vårt design-DNA. Både exteriör och interiör kännetecknas av fokus på nyckelelement, av en tydlig och precis arkitektur, av modern teknik och av material som är lika högkvalitativa som miljövänliga.”

Låg vikt, en känsla av luftburen instrumentpanel
Den tydliga och förarinriktade arkitekturen domineras av den upphöjda instrumentpanelen som ger ett intryck av att nästan sväva. Den stöds av en extremt smal mittkonsol som smidigt flyter in i mittunneln. Alla interiörelement är mycket minimalistiska vilket gynnar den brukbara ytan – och även vikten. Ett exempel är de sportiga, konturerade sitsarna där den skålade lättviktsplasten gör dem oerhört slanka samtidigt som den högteknologiska skumstoppningen ger optimal sittkomfort. Den komfortabla och rymliga känslan i kupén förhöjs av färgkonceptet som skapar en spännande kontrast mellan basfärgen ”Ceramic White” och ”Charcoal Dark” på instrumentering, klädsel och dörrpaneler.

Stilren och minimalistisk
Informationsskärmen framför föraren ger information om bilen som hastighet och laddningsstatus och möjliggör åtkomst till och drift av funktioner från användarens personliga enhet/smartphone. De flesta av funktionerna på skärmen hanteras via pekplattor på rattens ekrar. Övriga manöverorgan har också reducerats till ett minimum. Vid sidan om skärmen finns luftventilerna och två kontrollpaneler. På dessa återfinns funktionerna för belysning och luftkonditionering och de är lika minimala som reglagen för körvalen på mittkonsolen. Tack vare eldriften är knapparna P, R, N och D fullt tillräckliga. Tre andra knappar räcker för att hantera den elektriska parkeringsbromsen, AutoHold-funktionen och E-funktionen som aktiverar hjälpen för effektivt körläge.

Yttre design
Kraftfull och energifylld
Också exteriörens utformning ger en spännande glimt av utvecklingen av SEAT:s designspråk. De kraftfulla proportionerna med rena former, precisa linjer och exakta ytor gestaltar den karakteristiska SEAT-identiteten med sitt konsekventa och unika uttryck.

”IBE är en genpool för nästa generations bilar” säger chefsdesignern Luc Donckerwolke. ”Många av dess detaljer beskriver hur vårt designspråk förs framåt. Och den visar hur väl körglädje och miljöomtanke förenas hos SEAT. Bilkörning kommer att vara ett stort nöje också under elåldern – i alla fall i en SEAT”.

IBE har ett kraftfulla uttryck och klassiska sportbilsproportioner. Tvådörrarsmodellen har också ett sportigt utseende med extremt låg motorhuv och långsträckt taklinje. Ändå är de här stilelementen tolkade på ett unikt sätt, i ett kompakt format optimerat för stadskörning. Tillsammans med 19-tumsfälgarna, det korta frontöverhänget och det muskulösa bakpartiet utan något egentligt överhäng bidrar de till ett kraftkoncentrerat och kompakt utseende.

Skarpa och precisa detaljer
Inför 2010 års bilsalong i Paris har SEAT Technical Centre vidareutvecklat IBE och tillfört ännu mer skärpa och precision. Det gäller främst fronten med LED-strålkastare i sofistikerad och distinkt design, där man framhäver den karakteristiska V-formen och signaturutseendet ännu mer.

Hela frampartiet antar en kraftfull V-form som sedan löper vidare längs motorhuven. Extra betoning har lagts på luftintagen längst ned i fronten, där spetsiga trianglar återger LED-strålkastarnas design – som även återges på sidobackspeglar och bakljus. SEAT-emblemet är placerat på en fyrkantig funktionsyta. Eldriften möjliggör en mycket hög grad av konsekvens i designen. Eftersom den kompakta motorn med tillhörande elektronik inte kräver så stort utrymme har motorhuven kunnat planas ut mycket mera framtill än vad som varit möjligt med en vanlig motor.

Brett axelparti, stora hjul
Sidoprofilen visar en kraftfull personlighet genom den långsträckta taklinjen med mörktonat glastak som tydligt kontrasterar mot den djupröda lacken. Det breda axelpartiet, de smala glasytorna, de kraftfullt utformade sidorna och hjulens diameter understryker det dynamiska uttrycket. Ändå är hjulens 175-format en mycket rimlig storlek och tack vare lågt rullmotstånd bidrar de till konceptbilens höga effektivitet.

Bilen är helt fri från dekor – god design behöver inte utsmyckas. Varje enskild linje har sin funktion som ger struktur till bilens volymer och ytor, varje muskel som framträder ur formen betonar den sportiga designen. De avskalade formerna, det konsekventa användandet av dem och precisionen i varje detalj är självklara delar i SEAT:s designfilosofi – och kommer att bli ännu tydligare i framtiden.

Kompetens
Framgångsrik ECOMOTIVE-serie
SEAT är en biltillverkare med hög kompetens i miljövänlig teknik. Under de senaste åren har bränsleförbrukningen systematiskt sänkts för alla modellserierna och SEAT ECOMOTIVE har gjort succé som varumärke för mycket högeffektiva bilar. Den klarast lysande stjärnan i det sammanhanget är Ibiza ECOMOTIVE-E som i den senaste versionen trots en effekt på 55 kW (75 hk) bara förbrukar 3,7 liter bränsle per 100 kilometer och släpper ut låga 89 gram koldioxid per kilometer. SEAT arbetar vidare på att utöka ECOMOTIVE-serien: modellserierna Leon och Altea XL har också utökats med lågförbrukande TDI-motorer.  Också nya Alhambra ECOMOTIVE-E tillhör toppen i sitt MPV-segment med en bränsleförbrukning på bara 5,5 liter.

Hybrid och eldrift som nästa steg
Nästa steg i SEAT:s strategi är Leon Twin Drive ECOMOTIVE. Den kommer att drivas med en kombination av förbränningsmotor och elmotor men är ändå mer än en vanlig hybrid – den är en laddhybrid. Litiumjonbatteriet kan laddas vid vanliga laddstolpar och har en räckvidd på cirka 50 kilometer. Vid längre sträckor tar förbränningsmotorn över. Serieproduktionen av Leon Twin Drive ECOMOTIVE planeras komma igång 2014.

Utvecklingsmålet är den helt eldrivna bilen och där kan man se SEAT IBE som ett smakprov.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".