SEAT Ibiza ST i topp vad gäller stöldskydd

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller efter en norm hur stöld- och inbrottssäkra bilarna är. Normen grundar sig på NVSA-metoden (New Vehicle Security Assessment) för analys, värdering och premiering på personbilar. Syftet med den nya normen är att förebygga bilstölder och bilinbrott, förbättra försäkringsbolagens riskbedömning av bilen och sänka konsumentens skadekostnader. SEAT:s kommande tillskott SEAT Ibiza ST och även SEAT Exeo ST fick högsta betyg för sitt stöldskydd.

Målsättningen med normen är att förmå bilindustrin att producera och installera bättre stöldskydd på den svenska marknaden och koppla stöldskyddet och premien tydligare. Normen gäller alla nya bilmodeller på den svenska marknaden och som har blivit klassificerade av försäkringsbranschen efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. Detta mäter man genom en stjärngradering 1-5 som tar hänsyn till stöldbegärligheten och försäkringsrisken för olika bilmodeller.

NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma olika bilmodellers säkerhet när det gäller stöld och inbrott. Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon, och påverkar således konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar, skriver Trafikförsäkringsföreningen i sitt pressmeddelande.

Sedan den nya klassificeringsnormen infördes 2008 har närmare 450 modellvarianter testas. 150 har fått toppbetyg och ungefär lika många klarar inte alls kraven. Bland de bästa är SEAT:s kommande modell SEAT Ibiza ST men också SEAT Ibiza, SEAT Exeo och SEAT Exeo ST som alla fått bland det bästa betyget vad gäller stöld- och inbrottsskydd.

– SEAT Sverige satsar på en hög nivå på stöldskydd och målsättningen är att anpassa standardnivån på alla nya bilmodeller i Sverige för att nå toppbetyg, säger Tommy Hall, produktchef på SEAT Sverige.  Nya bilmodeller i årets rating är SEAT Exeo ST och SEAT Ibiza ST vilka har larm som standard på alla utrustningsnivåer, berättar Tommy.

Läs mer på www.tff.se/sv/Om-oss/NVSA-normen

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".