SEAT lanserar märkesserien Leon Eurocup 2014

• Ny märkesserie förstärker SEAT:s engagemang för privata team
  • Sex deltävlingar i sex europeiska länder
  • Nya Leon Cup Racer med 330 hk / 243 kW och förstklassig teknik

Södertälje, 2013-11-28- Med SEAT Leon Eurocup fortsätter SEAT att bejaka sitt gedigna motorsportsarv och står återigen som arrangör för publikfriande action med start redan säsongen 2014. Totalt planeras sex deltävlingar i lika många europeiska länder och med attraktiva prispengar som krydda. På startlinjen står SEAT Leon Cup Racer med förstklassiga egenskaper för racingbanan, 330 hk / 243 kW under huven och hela SEAT Sports kunnande och förstklassiga teknik förpackad i en Leon.

"Motorsport är djupt förankrat i vårt varumärke. SEAT har mer än 40 års racinghistoria bakom sig och med SEAT Leon EuroCup släpper vi loss en enastående möjlighet till våra hårdsatsande privatteam och våra entusiastiska fans över hela Europa ", säger Dr Matthias Rabe , vice VD för forskning och utveckling på SEAT SA . "Den nya generationen av SEAT Leon gav oss en utmärkt grund att bygga på. Bilens sportiga egenskaper har prisats av såväl kunder som motorjournalister. Med den nya racingversionen bygger vi vidare på märkets framgångar under de senaste åren. "

SEAT Leon är en av de mest framgångsrika tävlingsbilarna genom åren. Under 2008 och 2009 vann Leon WTCC titeln för SEAT Sport, medan SEAT Leon Supercopa och Eurocup stod som två av motorsportens mest populära märkesserier. Supercopamästerskapet sträckte sig från 2003 till 2013 i totalt 8 länder medan Eurocup kördes i 9 länder mellan 2008-2010.

Med SEAT Leon Eurocup fortsätter det spanska bilmärket att bygga på sin tunga racingtradition. Totalt sex tävlingar kommer att hållas i sex europeiska länder och en konkret tävlingskalender kommer att avslöjas under de närmaste veckorna. Varje actionfylld helg kommer att pågå från fredag till söndag och inkluderar två träningsomgångar, kvalificeringsomgångar och två tävlingsrace. Förutom en oförglömlig upplevelse kommer vinnarna också kunna se fram emot attraktiva prispengar.

"Med SEAT Leon Eurocup är vi glada att kunna erbjuda våra privata team en högklassig tävlingsserie för sänsongen 2014" säger Jaime Puig , chef för SEAT Sport och ansvarig för märkets motorsportaktiviteter. "SEAT Leon Cup Racer är en förstklassig racingbil som utan tvekan kommer att leverera stora mängder fartfylld spänning och tuff konkurrens till våra fans de tävlande teamen. ”Allt kunnande som vi samlat på oss under åren inom SEAT Sport har vi gått in med i SEAT Leon Cup Racer. Det blir en uppföljning av de stora idrottsframgångarår vi tidigare haft. "

Den nya SEAT Leon Cup Racer har ett imponerande yttre där det kraftfulla intrycket delvis är ett resultat av 18-tums racingdäck och en spårvidd som är hela 40 centimeter bredare än standardmodellens. Fronten har modifierats för bästa aerodynamik och maximalt luftflöde till motor och bromssystem. Bromsarnas kylning förbättras ytterligare genom öppningarna i de enorma hjulhusens bakkant. Trösklarna är brett utsvängda och ger tillsammans med frontspoilern, den släta undersidan med bakre diffusor och bakvingen ett ordentligt marktryck för snabb kurvtagning.

Trots detta har man fullt ut lyckats föra över Leon-modellens design-DNA till Cup Racer-modellen. De speciella LED-strålkastarna med sitt unika varselljus har också hämtats direkt från den serieproducerade modellen, precis som LED-bakljusen. Taklinjen är också identisk med Leon, precis som de karakteristiska vecken längs karossidorna.

Maximal kontroll, högsta möjliga säkerhet
Interiören hos Leon Cup Racer är också redo för banan. Bilens insida skyddas av en kraftig säkerhetsbur och präglas av noggrant uttänkt minimalism och viktbesparing. Racingstolarna med inbyggda HANS-nackskydd bidrar också till maximal säkerhet. Stolarna har klätts med specialtillverkat läder som är exceptionellt bra på att transportera bort fukt. Grundformen hos standardbilens instrumentpanel har behållits i racerbilen, även om informationsvisning och kontroller koncentrerats till multifunktionsratten och den högupplösta TFT-skärmen bakom den, vilket ger föraren maximal kontroll över bilen i alla lägen.

Högsta prestanda för bästa möjliga varvtider
I Leon Cup Racer kommer kraften från en turboladdad fyrcylindrig tvålitersmotor. Den levererar en maxeffekt på 330 hk/243 kW och ett maximalt vridmoment på 350 Newtonmeter. Kraftöverföringen till framhjulen går via en 6-stegad dubbelkopplingslåda (en s.k. DSG-växellåda) som styrs från ratten samt en elektroniskt styrd differentialbroms. En särskild version för långdistansracing kan förses med sekventiell racinglåda med växelspak i mittkonsolen och mekanisk differentialspärr.

Ett preliminärt pris för Leon Cup Racer har redan satts till 70.000 € (exkl. moms) , vilket motsvarar cirka 630 000 SEK . De första officiella beställningar för Cup Racer tas emot i slutet på året.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.