SEAT Leon CUPRA 290 – nu med ännu mer ”pulver”

/ Leon CUPRA får 10 fler hästkrafter, nu 213 kW/290 hk.
/ Rekord på racingbanan och bra fart i försäljningen
/ Samma skärpa och kontroll med differentialspärr fram, progressiv styrning och dynamisk chassireglering

Södertälje, 2015-09-07 – Senaste modellen av Leon i CUPRA-utförande lanserades på våren 2014 och följdes av ST Kombi CUPRA i början av detta år. Testvinster runt om i Europa, banrekord på Nürburgring och försäljningsframgångar har verkligen gett CUPRA en stark position i sitt segment.

Nu skruvas prestandan upp ytterligare genom ännu fler hästkrafter i denna 2,0 TSI-motor med både turbo, direkt och indirekt insprutning och variabla kamaxeltider. Det dynamiska chassit (DCC), den främre differentialbromsen (VAQ), progressiva styrningen, CUPRA Drive Profile och full-LED strålkastarna är alla exempel på högteknologiska detaljer som ingår som standardutrustning i Leon CUPRA.

Övertygande prestanda
De extra hästkrafterna innebär samma imponerande accelerationstider som tidigare (0-100 från 5,7 sekunder med DSG) och samma vridmoment på 350 Nm. Maximalt vridmomentet finns nu över ett ännu bredare register, från 1.700 till 5.800 varv per minut. Bränsledeklarationen är oförändrad och innebär låga 6,6 liter per 100 km för bilar med DSG. Med tillvalet Perfomance Pack ingår större bromsok från Brembo, exklusiva 19-tumsfälgar och racingdäck.

På utsidan kännetecknas den ökade effekten via emblemet på bakluckan som nu får siffrorna ”290”. På insida är reglagen krominfattade, medan inlägg i högglanssvart kan väljas till utan extra kostnad. Effektökningen kommer också att höras genom ett omarbetat avgassystem som avger ännu sportigare toner.

Starkt intresse i Sverige
Intresset för Leon CUPRA har varit starkt, inte minst sedan den lanserades i kombiutförande. I Sverige har det hittills i år sålts över 180 stycken CUPRA. Priset för nya TSI 290 är 290.900 kr, kombitillägget är 7.000 kr och DSG6 14.500 kr.

Bilder och en (längre) pressrelease på engelska: http://seat-mediacenter.com/en-stories/model-range/seat-leon-cupra-290-now-with-even-more-power/

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

Alexander Dahlin

Marketing and PR manager