SEAT Leon Eurocup görs upp på legendariska racerbanor

/ Sex deltävlingar i lika många europeiska länder
/ Nya Leon Cup Racer med 330 hk / 243 kW och förstklassig teknik

Södertälje, 2014-04-10 I maj går startskottet till första säsongen av nya SEAT Leon Eurocup och när tävlingsplatserna nu tillkännages radas några av världens mest berömda racerbanor upp bredvid varandra i tävlingskalendern. Historisk mark såsom Spa-Francorchamps, Monza och Nürburgring kommer att besökas under de sex tävlingshelgerna.

Leon Cup Racers märkesserie blir nästa kapitel i SEAT Sports 40-åriga racinghistoria. Under 2008 och 2009 vann SEAT WTCC och mer än 450 racerbilar har sålts till kunder över hela världen under de 12 säsonger som SEAT Leon Supercopa rullat på tävlingsbanor runtom i världen.

Under 2014 kommer SEAT Leon Eurocup besöka sex racerbanor i Europa med avstamp i samma veva som WTCC och GT Open på Nürburgring 2-4 maj. Salzburgring i Österrike står därefter på tur innan klassisker såsom Silverstone i Storbritannien, Spa-Francorchamp i Belgien och Monza i Italien intas av Leon Eurocup. Avslutningen sker på SEAT:s hemmaplan i Barcelona på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Varje tävlingshelg består av 90 minuter bantid för träning och kvalifikation innan det är dags för dubbla lopp om 50-60 km vardera. Bilarna har utvecklats tillsammans med SEAT Sports testförare Jordi Gené och finns redan tillgängliga för 70 000 € (exkl. moms).

Framhjulsdrivna SEAT Leon Cup Racer drivs av en turboladdad fyrcylindrig tvålitersmotor. Den levererar en maxeffekt på 330 hk/243 kW och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. Kraftöverföringen till framhjulen går via en 6-stegad dubbelkopplingslåda (DSG) som styrs från ratten samt en elektroniskt styrd differentialbroms. Bilen väger 1150 kg och har utrustats med en FIA-godkänd säkerhetsbur. Leon Cup Racer har samma gener som den serietillverkade Leon men är 16,6 cm bredare och med 18 tums racinghjul.

“Vi har fått fantastisk respons på nya SEAT Leon Europcup sedan vi presenterade våra planer i slutet på förra året,” säger Jaime Puig, chef på SEAT Sport och ansvarig för SEAT motorsports aktiviteter. “Baserat på nya generationen Leon, är detta nästa steg i SEAT Sports åtagande att leverera högklassig och högteknologisk motorsport med stenhård konkurrens. När vi nu presenterar vårt första tävlingsschema, som innehåller legendariska banor som Spa och Monza, kan nedräkningen för SEAT Leon Eurocup börja på riktigt”.

2014 SEAT Leon Eurocup kalender

1. Nürburgring, Germany, 2-4 Maj
2. Salzburgring, Österrike, 23-25 Maj
3. Silverstone Circuit, England, 18-20 Juli
4. Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien, 5-7 September
5. Autodromo di Monza, Italien, 26-28 September
6.Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanien, 17-19 Oktober

För mer information besök:

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.