SEAT Mii – stadsbilen som är genomtänkt i minsta detalj.

Nu presenteras den minsta bilen i SEAT:s modellprogram. Mii är det perfekta valet för den urbana livsstilen idag. Med klassledande teknik, låg förbrukning och mycket värde för pengarna lanseras bilen i Spanien i november och i Sverige i juni 2012.

Men en längd på 3,56 meter är Mii optimal i stadstrafiken. De helt nya 1,0-liters bensinmotorerna kombineras med en vikt på endast 854 kilo för att garantera exemplarisk effektivitet. I sitt mest effektiva utförande, Mii Ecomotive, ligger CO2-siffran på endast 97 gram CO2/km. vilket innebär att modellen klarar miljöbilsgränsen med god marginal

Mii lanseras på hemmamarknaden Spanien i slutet av 2011. Under juni 2012 kommer bilen att preliminärt finnas hos Sveriges SEAT-handlare.

Modellen har den senast utvecklade säkerhetstekniken och med systemet City Safety Assist har den Barcelonabaserade tillverkaren lagt stort fokus på säkerhet i stadstrafik. En lasersensor känner av körande eller stillastående fordon och om föraren inte själv bromsar gör Mii det automatiskt. SEAT Portable System är ett infotainmentsystem som samlar underhållning, navigering, telefon och andra funktioner som ökar körupplevelsen ytterligare.

- Nya Mii är den perfekta partnern för det vardagliga urbana livet. Bilen är ung och frisk, genomtänkt in i minsta detalj och byggd med absolut högsta kvalitet, säger James Muir, VD för SEAT SA. Mii sätter en tydlig SEAT-identitet i segmentet och med den här modellen är vi inställda på att vinna en betydande andel av den marknaden. Med Mii inleder vi den mest omfattande produktoffensiven i SEAT-historien och den här modellen blir ett viktigt tillskott i produktportföljen för att klara nästa steg i vår företagsstrategi.

Även om Mii lätt får plats i varje liten parkeringsplats, innebär en optimal användning av utrymmet att det fortfarande finns gott om plats för fyra. Med en volym på 251 liter Mii erbjuder det största bagageutrymmet i sin klass. Med baksätet fällt ökar det till 951 liter. Men Mii stannar inte vid stadens gränser. Rymlighet, utmärkt komfort och fina köregenskaper gör Mii till en övertygande följeslagare även för längre resor.

Karossen består till stor del av höghållfast och, på sina ställen, formhärdat stål. Tack vare exceptionell styvhet ger den en högkvalitativ känsla och utmärkt passiv säkerhet. Sidokrockkuddar är standard och ger särskilt skydd av huvudet och överkroppen.

Under den korta motorhuven på Mii sitter en helt ny generations motor. En trecylindrig 1,0 liters motor som är lätt och utvinner 60 respektive 75 hästkrafter. Tanken rymmer 35 liter, bränsleförbrukningen stannar vid 4,5 respektive 4,7 liter per 100 kilometer.

Mest effektiv blir Mii i Ecomotive-version. En rad bränslebesparande system, däribland start/stopp sjunker förbrukningen ytterligare till 4,2 liter per 100 kilometer och ett utsläpp på 97 gram CO2 per km. Nästa höst kommer dessutom Mii med gasdrift, det blir en av marknadens renaste bilar när kunden kör på biogas. Som ett alternativ till manuell växellåda erbjuds även en automatiserad manuell låda med två elmotorer för att ge en extra smidig och effektiv växling.

SEAT är ett ungt varumärke och infotainment.systemet SEAT Portable System är naturligtvis en del av detta. Den innovativa lösningen med en 5-tums skärm är avtagbart för mobil användning och ändå perfekt integrerad i bilens elektronik. Dess många funktioner inkluderar navigationssystem, handsfree-telefon system med röststyrning och en färddator. PID kan kombineras med den inbyggda ljudanläggningen. Den innehåller också en så kallad Eco-trainer. Det innebär att föraren förutom att se växlar även får rekommendation av varvtal, enkelt ser genomsnittliga värden och sin förbrukningsprofil, allt för att hjälpa alla blivande Mii-ägaren att köra ekonomiskt.

För ytterligare information, kontakta Åke Lundberg SEAT Sverige på 070-59 86 553 eller ake.lundberg@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2010 såldes totalt 340.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.