SEAT presenterar den helt nya Leon SC

• Världspremiär för den helt nya Leon SC
  • Leon-familjen utökas för första gången
  • Elegant, sportig design och samtidigt praktisk

Genève, 2013-03-04 - SEAT:s VD James Muir presenterade i kväll bilmärkets helt nya Leon SC på Volkswagen Groups mediekväll som ägde rum innan morgondagens invigning av bilsalongen i Genève.

Den helt nya halvkombivarianten av Leon presenterades på bilsalongen i Paris förra året, och i och med nya Leon SC finns för första gången i modellens historia SEAT Leon i en variant med tre dörrar.

I sitt tal på Volkswagen Groups mediekväll sa James Muir: Med den helt nya tredörrarsmodellen Leon SC utforskar vi för första gången okänd mark för nya Leon-familjen. Nya Leon SC har en dynamisk design som kommunicerar ren körglädje utan att kompromissa med funktionalitet. Den vackra Leon SC är det andra kapitlet i utökningen av Leon-familjen och kommer att spela en viktig roll för SEAT:s framtida framgångar.”

Leon SC bygger på Volkswagen Groups modulplattform MQB, men tack vare att Leon SC är 35 mm kortare och 13 mm lägre än femdörrarsmodellen får bilen ett distinkt och elegant utseende. Modellen är trots sin kortare totallängd fortfarande praktisk. Huvud- och knäutrymmet i baksätet är fortfarande generöst, medan bagageutrymmet precis som på femdörrarsmodellen är 380 liter.

Lanseringen av Leon SC utgör den senaste delen i SEAT:s pågående utveckling av sitt utbud – bland andra nya modeller finns den uppdaterade Ibiza och nya Toledo, Leon samt Ibiza Cupra. SEAT har också bekräftat att Leon-familjen kommer att fortsätta växa framöver i och med lanseringen av en kombiversion under 2013.

Leon SC kommer att lanseras på den svenska marknaden under sommaren.

SEAT:s presskonferens på bilsalongen i Genève äger rum 09:30 tisdagen 5 mars i monter 2251 på Palexpo.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.