SEAT presenterar helt nya Leon

/   Banbrytande design i kombination med ledande teknik höjer ribban inom Leons segment

/   Lanseringen av den nya SEAT-logotypen sammanfaller med att nya Leon inleder ett nytt kapitel för det spanska varumärket

Paris, 26/09/2012. – James Muir, koncernchef för SEAT S.A, visade ikväll upp den helt nya SEAT Leon för första gången i samband med Volkswagen-koncernens mediakväll, en upptakt till 2012 års motormässa i Paris. Han konstaterade att: ”med nya Leon behöver kunden inte kompromissa.”

Under Volkswagen-koncernens mediakväll tog SEAT:s koncernchef också tillfället i akt att visa upp företagets nya logotyp, som lanseras samtidigt som nya Leon. ”Nya Leon kommer att vara den första SEAT som bär vår nya företagslogotyp. Den nya SEAT-logotypen återspeglar vårt åtagande för en ren, exakt design och ojämförlig teknisk kvalitet”, förklarade han.

Nya Leon konkurrerar i den starkt konkurrensutsatta europeiska sektorn för mellanstora hatchback (C-segment) och är det första bilen som använder SEAT:s nya designspråk, som tidigare har kunnat ses på konceptbilarna IBE, IBX och IBL. Nya Leon kommer att ha ett stort antal innovativa tekniker som förstärker säkerheten och anslutningskapaciteten och är den första bilen inom segmentet som erbjuder kompletta LED-lampor. Interiören är centrerad kring föraren och erbjuder hantverk av högsta klass samt de senaste soft-touch-materialen.

Nya Leon är byggd på Volkswagen-koncernens nya MQB-plattform och är 90 kg lättare. Trots att den är 52 mm kortare än sin föregångare är den rymligare på insidan. Man kan välja mellan sex bensinmotorer och fyra dieselmotorer, vilket innebär att det garanterat finns en motor som uppfyller varje kunds krav. Nya Leon kommer att ha start/stopp-teknik och det mest effektiva motoralternativet kommer att släppa ut så lite som 99 g koldioxid, en imponerande siffra för en bil i denna kategori.

Den nya modellen är den tredje versionen av Leon och tidigare generationer har fått ett rykte om sig att ge en positiv och interaktiv körupplevelse. Den nya generationen kommer att fullfölja den linjen, tack vare den lättare totalvikten och den längre hjulbasen.

Och i likhet med tidigare generationer kommer den nya modellen att tillverkas vid SEAT:s fabrik i Martorell, i närheten av Barcelona i Spanien. Hittills har totalt 1,2 miljoner Leon-bilar sålts sedan den första modellen introducerades 1999. I Sverige lanseras nya Leon i januari 2013.

James Muir bekräftade också att nya Leon kommer att vara en familj av bilar, med olika karosstyper: ”För första gången någonsin kommer Leon-modellerna att utökas med tredörrars- och kombi-versioner. De kommer att bredda Leons attraktivitet och bilens räckvidd inom segmentet”, förklarade han.

Nya Leon blir en del av SEAT:s utbud under den mest produktintensiva perioden i företagets historia. I SEAT:s produktsatsning ingår lanseringen av den nya stadsbilen Mii samt en uppgradering Ibiza och femdörrars sedanen Toledo.

Samtidigt som det uppgraderade utbudet kommer att utgöra en plattform för försäljningsökning betonade James Muir att SEAT:s framtida framgångar också kommer att bygga på marknadsexpansion. Han sade: ”I kombination med vår strategi för marknadsexpansion, där SEAT:s lansering i Kina tidigare i år ingår, kommer SEAT:s framtida framgångar att bygga på nya produkter, inom fler segment, på fler marknader.”

SEAT:s presskonferens kommer att hållas kl. 9.45 på första pressdagen under 2012 års motormässa i Paris.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.