SEAT presenterar nya Leon CUPRA på bilsalongen i Genève

• SEAT visar sin sportigaste modell någonsin
  • Kraftfull 2,0 TSI-motor med 265 eller 280 hk

Genève , 2014-03-03 SEAT:s globala VD Jürgen Stackmann presenterade ikväll nya Leon CUPRA vid Volkswagen Groups mediekväll som traditionsenligt gick av stapeln inför morgondagens invigning av bilsalongen i Genève.

Nya Leon CUPRA är inte bara den klara toppmodellen i den framgångsrika Leon-familjen, utan också bilmärkets mest kraftfulla och snabbaste serietillverkade bil. Den erbjuds med 265 eller 280 hk och finns både med manuell eller DSG växellåda. Med köregenskaperna hos Leon CUPRA erbjuds högklassig och precis körglädje till ett konkurrenskraftigt pris. I Sverige erbjuds Leon CUPRA i femdörrarsutförande och priset startar på 269 900 kr.

När Jürgen Stackmann talade till pressen ikväll på Volkswagen Groups mediekväll sa han att "Med nya Leon CUPRA tar varumärket SEAT åter ett stort steg framåt. CUPRA är en förfinad högprestandabil som kombinerar uttrycksfull dynamik med avslappnad komfort för långa körningar och en övertygande känsla av hög kvalitet. Alla Leon har såklart körglädje och fin design, men med nya CUPRA visas SEAT:s kompetens på ett helt nytt sätt. Vi är stolta över den nya varumärkesikonen och är övertygade om att bilen kommer att bli framgångsrik. "

CUPRA innehåller en lång rad avancerade tekniska finesser som tillsammans bidrar till bilens prestanda. Kronan på verket är den helt nya 2.0 TSI-motorn med turbo. Beroende på version ger motorn en effekt på 195 kW / 265 hk eller 206 kW / 280 hk. Ytterligare exempel på bilens avancerade teknik är DCC (dynamisk chassireglering), främre differentialspärr, progressiv styrning, CUPRA Drive Profile och full LED-strålkastare som allt är standardutrustning.

Nya Leon CUPRA är ytterligare ett bevis på potentialen i SEAT:s viktigaste modell, vars sortiment fortsätter att växa. Ett annat exempel är nya Leon ST Kombi 4Drive som går att beställa nu, den är utrustad med senaste generationen fyrhjulsdrift från Haldex.

SEAT presskonferens äger rum i morgon, den 4 mars, kl 10:20 i monter 2251 i Palexpo.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.