SEAT presenterar sitt elbilsprojekt för spanska regeringen

SEAT visade på måndagen en eldriven prototyp med batteridrift för stadstrafik kombinerat med en förbränningsmotor för landsvägskörning. De första bilarna kan finnas tillgängliga från och med 2014.

SEAT presenterade sin prototyp till en eldriven bil för den spanska industriministern Miguel Sebastián. Prototypen är en eldriven León Twin Drive Ecomotive, försedd med ett litiumjon-batteri för tätortskörning, kopplad till en bränslesnål förbränningsmotor för landsvägskörning.

Presentationen gjordes vid SEAT:s tekniska centrum där även den katalanska regeringens industriminister Antoni Soy deltog, liksom borgmästarna i de städer där SEAT tillverkas.

SEAT representerades av Francisco García Sanz, medlem i Volkswagens styrelse och ordförande i SEAT:s bolagsstyrelse, samt Erich Schmitt, ordförande i SEAT.

García Sanz framhöll den här bilens betydelse, inte bara för miljön utan även för bolagets framtid.

-Medan vi halvvägs genom förra århundradet på ett avgörande sätt bidrog till att sätta en hel generation på hjul, vill vi idag, 50 år senare, också vara ledande i inledningen av en process av utveckling och tillverkning av bilar där eldrift kombineras med förbränningsmotor, sade han.

Men han underströk också vikten av att involvera alla intressenter för att kunna garantera en hållbar utveckling i framtiden.

-Produktutveckling i sig är ingen garanti för framgång. För att kunna garantera användarna rörlighet och räckvidd är det avgörande med såväl elbolags medverkan som regeringens stöd.

Planen är, att inom en tidsrymd som sträcker sig fram till 2014, fortsätta forska inom området plug-in hybriddrift, för en gradvis utfasning av förbränningsmotorn. Det ger SEAT möjlighet att lansera modeller med mycket låg förbrukning och miljövänliga utsläppsnivåer av koldioxid.

Efter att ha tagit del av de tekniska aspekterna på SEAT León Twin Drive Ecomotive bjöds den spanska regeringens industriminister på en provtur i bilen.

Teknisk information
SEAT León Twin Drive Ecomotive-projektet, första steget.
SEAT.s första eldrivna prototyp baseras på León där den traditionella förbränningsmotorn kompletterats med en elmotor. Även växellådan, servobromsarna, värme och kylsystem har modifierats, liksom en stor del av den elektroniska utrustningen. Elmotorn drivs av en grupp litiumjonbatterier placerade bak i bilen. Den ger en effekt av 35 kW och en elektroniskt begränsad toppfart av 100 km/tim.

Den här prototypen ger SEAT:s ingenjörer möjlighet att forska om eldriftens speciella egenskaper och framförallt att komma tillrätta med dess största nackdelar – tiden för återuppladdning av batterierna och den begränsade räckvidden. I det här fallet är den 50 km.

León Twin Drive Ecomotive-projektet är ett första steg mot en helt eldriven bil. Genom att utveckla en hybridbil kombinerar SEAT sitt effektiva och väl utprovade Ecomotive-program med de fördelar som eldriften ger. Det ger en drastisk minskning av CO2-utsläppen tillsammans med bra prestanda och god räckvidd.

Inom sitt Ecomotive-program erbjuder SEAT redan nu Ibiza Ecomotive med ett CO2-utsläpp av 98 g/km, León Ecomotive (119 g/km) och Alhambra Ecomotive (159 g/km). Två av dessa modeller Ibiza och Alhambra har de lägsta utsläppsnivåerna inom sina respektive segment.