SEAT:s försäljning ökar både globalt och i Sverige

• Framgångarna med Leon ST Kombi har stärkt försäljningen av Leon med närmare 60 procent
  • SEAT ökar försäljningen globalt med 10,5 procent och i Sverige med 21,5 procent
  • 600 nyanställs vid SEAT:s fabrik i Martorell på grund av ökad produktion

Södertälje 2014-10-09 Efter tredje kvartalet visar SEAT globalt en försäljningsökning på 10,5 procent motsvarande totalt 294 000 bilar, 27 900 fler än samma period 2013. SEAT Leon har varit nyckeln till försäljningsframgången med 57,9 procents ökning till totalt 115 700 bilar jämfört med 2013. Kombi-versionen av Leon lanserades i slutet av 2013 och har hittills i år sålts i 32 700 exemplar. Även den större familjebilen SEAT Alhambra visar en stark ökning med 17 000 sålda bilar, motsvarande en ökning med 21 procent.

SEAT president Jürgen Stackmann uttryckte stor tillfredsställelse över de resultat som uppnåtts hittills i år. “För andra året i rad har vi ökat med mer än 10 procent och vi räknar med att hålla takten även under årets fjärde kvartal. Leon-familjen är en försäljningssuccé och under fjärde kvartalet kommer vi att addera nya X-PERIENCE till Leon-familjen, en fyrhjulsdriven crossover. Leon har idag blivit vårt andra starka ben”.

Flera marknader med stark försäljning

Storbritannien är den marknad som mätt i antalet sålda enheter har gjort den största ökningen i Västeuropa med 7 200 fler sålda bilar än motsvarande period 2013 (totalt 42 500 sålda bilar under 2014). I Tyskland, som är SEAT:s huvudmarknad, har märket sålt totalt 63 700 bilar, en ökning med 11,0 procent. I Spanien landade försäljningen på 52 000 bilar motsvarande 13,1 procent fler än föregående år. Högst procentuell ökning visar Portugal och når närapå en fördubbling med sina 92,8 procent.

SEAT ökar mer än marknaden i Sverige
På den starka svenska bilmarknaden som ökat 15 procent januari-september visar SEAT en ännu starkare ökning med sina 21,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Försäljningsframgången baseras till största delen på den starka Leonförsäljningen där såväl femdörrars-versionen som kombin gått bra. Vi har också byggt ut återförsäljarnätet och därav ökat vår tillgänglighet under året”, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.
”Vi tror på ett starkt fjärde kvartal där vi lanserar Leon X-PERIENCE som kommer att passa svenskarnas smak och behov perfekt
” tillägger Lundberg.

Produktionen i SEAT:s hudvudfabrik i Martorell utanför Barcelona har ökat med 12,5
procent under perioden januari-september 2014 jämfört med samma period förra året.
Totalt har 327 600 enheter byggts hittills i år vilket är 36 400 fler än 2013. Även denna ökning har sin grund i SEAT Leon och har lett till ytterligare 600 anställningar för att möta den ökade efterfrågan.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.