SEAT satsar på tillväxt

/           Dubblar återförsäljarnätet i Ryssland

/           Framgång på nya marknader: Mexico, Algeriet, Israel

/           Produktoffensiv framtid

Södertälje, 2012-08-30 - SEAT förstärker sin närvaro i Ryssland och trappar upp sina internationella expansionsplaner. SEAT, som just nu finns på plats på Moskva Motorshow, öppnar ett nytt kapitel som går hand i hand med Volkswagengruppens satsningar på denna marknad.

Hittills i år har SEAT fördubblat sitt återförsäljarnät i Ryssland och har redan 22 återförsäljare etablerade i bland annat Moskva och St Petersburg samt andra stora städer.

SEATs koncernchef James Muir förklarade att Ryssland är ännu ett exempel på företagets strategi att etablera sig på fler marknader. Han tillade även: "Vi ser en stor potential för SEAT på marknader som Ryssland. Framstående design, hög kvalitet, enastående ingengörskonst och innovativ teknik tillför något nytt och fräscht till den dynamiska ryska bilmarknaden ".

Ryssland är ett land med stark tillväxtpotential som strävar efter att bli den största bilmarknaden i Europa under de närmaste åren. Under 2011 såldes mer än 2,6 miljoner bilar - en siffra som endast Tyskland (närmare 3,2 miljoner bilar) slog - och försäljningen har ökat 14,3% under första halvåret 2012.

Framgång på nya marknader
I dagsläget exporterar SEAT ungefär fyra av fem bilar som tillverkas till 75 olika länder. Ett av målen är att öka denna andel genom att öppna upp fler marknader - såsom Kina, där marknadsföringen började i april i år - samt att öka volymerna på de nyetablerade marknaderna. Som exempel på det sistnämnda har SEAT under första halvåret 2012 kunnat visa en stark tillväxt i Mexiko (+20,5%), Algeriet (+150,0%) och Israel (+85,7%). Företaget har under samma period också förbättrat sina leveranser i konkurrensutsatta europeiska marknader såsom Tyskland (+8,0%), Storbritannien (+6,8%) och Schweiz (+19,4%).

Parallellt befinner sig SEAT i en enormt intensiv period med en urstark produktoffensiv. Under kommande år sker lansering av nya Leon och nya Toledo samtidigt som man tidigare i år har startat försäljningen av Mii och nya Ibiza. Det utökade antalet modeller gör det möjligt för SEAT att bredda sin marknadstäckning och ge den optimala grunden för fortsatt tillväxt på exportmarknaderna.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.