SEAT siktar på pallplatser på Knutstorp

STCC-premiären är avklarad med godkänt resultat. Nu är det dags för den andra deltävlingen och då höjer Mattias Ekström Junior Team målsättningen. - Förhoppningen är att vi ska komma på pallen på Knutstorp, säger teamchefen Tobias Johansson.

SEAT-förarna Dick Sahlén och Roger Eriksson plockade poäng i båda racen i STCC-premiären på Jyllandsringen. Båda förarna visade att det finns bra racefart i SEAT-bilarna. - Racetempo har vi men vi behöver förbättra kvalen, säger Tobias Johansson. Till helgens race i Knutstorp är första målet att få in båda bilarna i slutkvalet, det innebär att de ska vara sämst åtta i förkvalet. - Vi ska vara med i slutkvalet, säger Roger Eriksson bestämt. - Mitt mål är att vara topp-åtta i första racet för att få en bra startposition till andra racet, säger Eriksson. Roger Eriksson har kört SEAT de två senaste säsongerna i STCC och Knutstorp har varit en bra kvalbana. - En av de banor vi kvalat bäst på, säger han. Dick Sahléns mål inför premiären var att plocka poäng i båda racen, något han lyckades med. - Klart jag är nöjd med det resultatet. Vi hade bra fart i bilen och allting går åt rätt håll. Dick tror på ännu bättre resultat på Knutstorp. - Det vore riktigt kul och ta sig till slutkvalet och självklart siktar vi på pallen, säger han. SEAT-bilarna är 20 kilo lättare den här tävlingen jämfört med premiären. För att jämna ut förhållandena mellan bilmärkena ändrar STCC grundvikten på bilarna. Förändringen baseras på tidigare resultat. - 20 kilo mindre borde göra att våra bilar blir 0,15-0,20 sekunder snabbare per varv på Knutstorp, säger Tobias Johansson.