SEAT sponsrar Lidingöloppet för tredje året

Lidingöloppet firar 50 år och det blir SEAT:s tredje år som bilpartner till Lidingöloppet som går av stapeln nu till helgen 26-28 september.

Södertälje, 2014-09-25 – Lidingöloppet är ett terränglopp som arrangeras i Lidingö kommun varje år sedan 1965 och är idag världens största terränglopp och ingår också i En svensk klassiker. I år är det 50 års jubileum för Lidingöloppet som satsar med mer aktivering runt loppen.

-Vi kommer att ge en jubileumsgåva till alla som kommer i mål i loppet. Våra partners och vi förstärker upplevelsen från start och genom hela loppet med olika händelser som speglar de 50 åren som passerat sedan starten 1965, säger Tomas Hoszek som är Generalsekreterare för Lidingöloppet.

Under årets tävlingshelg kommer SEAT att arrangera en servicedepå längs banan där tävlingslöparna kommer att få ny energi så att de skall klara sista milen galant. Det kommer att finnas allt från extra peppning, plåster till goda chokladbollar.

-Vi har skapat en fantastiskt fint samarbete och är väldigt glada och stolta att få jobba med ett varumärke som Lidingöloppet. I och med 50 års jubileumet i år kommer vi också att lägga i en högre växel med mer aktivering, säger Helen Anderson, projektledare för Lidingöloppet på SEAT Sverige.

SEAT kommer att arrangera en miljöbilsutställning med sin gasdrivna miljöbil Leon TGI. Utställningen kopplar ihop bilen med dess fordonsbränsle och de 100-tals bajamajorna som finns uppställda för Lidingöloppets tävlande och besökande.

Under helgen visar SEAT också upp sin populära modell Leon ST Kombi men också sin snabba modell Leon CUPRA. Lidingöloppet har ett antal Leon-bilar som servicebilar under tävlingshelgen, ett arrangemang kopplat även till biluthyrningsföretaget Europcar.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.