SEAT Sport levererar sin 100:e SEAT Leon Cup Racer

/ Team Target Competition beställer sin 6:e bil detta år för att tävla i SEAT Leon Eurocup med föraren Loris Hezemans

/ På bara två säsonger har nu hundra bilar visat potentialen i alla tävlingar som de deltagit i.

/ Märkesserien har följts av TCR International Series med sju vinster i de första 12 tävlingarna

Södertälje, 2015-06-25 – SEAT Sport har denna morgon levererat sin hundrade SEAT Leon Cup Racer – till team Target Competition – vid deras huvudkontor i Abrera (Barcelona). Leon Cup Racer har funnits och sålts under 14 månader, och har visat sina höga kvalitet och prestanda i SEAT Leon Eurocup samt i den nya TCR mästerskapet och i andra tävlingar som CER (Spanish Endurance Championship).

Dr. Matthias Rabe, vice president för forskning och utveckling och Jaime Puig, chef för SEAT Sport uppmärksammar denna händelse tillsammans med Markus Gommerer och Andreas Gummerer från team Target Competition genom att lämna över den 100:e tillverkade SEAT Leon Cup Racer. En bil som har utvecklats från grunden av SEAT Sport.

SEAT Leon Cup Racer har en tvåliters turboladdad motor som producerar 330 hästkrafter och är kopplad till en sexstegad DSG-växellåda. Bilen har justerbara stötdämpare och kraftiga bromsar anpassade för seriös bankörning.

Den 100:e SEAT Leon Cup Racern kommer att debutera nästa helg (4-5 juli) i nästa omgång av 2015 SEAT Leon Eurocup i teamstallet Target Competition med den unga holländska föraren Loris Hezemans.

”SEAT Leon Cup Racerfortsätter att hänföra följare och fans med sin övertygande prestanda som den har visat i alla sammanhang där den har ställt upp och tävlat. Det är en väldigt lätt bil med låg tyngdpunkt, vilket innebär att den blir väldigt snabb och rolig att köra. Jag måste också säga att vi är väldigt stolta över hur bilen har mottagits inom motorsportsvärlden och det hårda arbete som våra ingenjörer på SEAT lägger ner dag ut och dag in. SEAT Leon Cup Racer är en viktig länk mellan racing och gatubruk, när vi utvecklat SEAT Leon CUPRA,” säger Dr. Matthias Rabe, vice president för forskning och utveckling.

”Vi är verkligen nöjda med utvecklingen av SEAT Leon Cup Racer. Bilen vi mottar idag är faktiskt den sjätte i raden som vi kommer använda i teamet för att avsluta säsongen i SEAT Leon Eurocup och i TCR mästerskapen. Vi satsar seriöst i dessa tävlingar, och för oss är det viktigt att vi har ett material som vi kan lita på och som ger oss maximal prestanda. I SEAT Leon Cup Racer har vi hittat det vi söker; En potent, snabb, tillförlitlig och rolig bil,” förklarar Markus Gummerer från Target Competition.

”Med SEAT Leon Cup Racer kan vi njuta av spännande race på de olika banorna vi besöker runt om i Europa, ett resultat av det hårda arbete och de professionella förberedelserna från varje team. Vår hundrade leverans betyder att vi går i rätt riktning,” poängterar Jaime Puig, chef för SEAT Sport.

Du hittar mer information om SEAT Leon Eurocup på www.seat-sport.com/eurocup

Bilder, film och pressrelease på engelska - http://seat-mediacenter.com/

För ytterligare information, kontakta Alexander Dahlin SEAT Sverige på 070-768 66 29 eller alexander.dahlin@seat.se

Alexander Dahlin