SEAT Sverige ger sitt stöd till STCC

Under de senaste åren har SEAT Sverige satsat på STCC genom Team Brovallen Design. SEAT har ännu inte tagit några beslut om en fortsatt banracingsatsning, men säger nu att en eventuell satsning i så fall kommer att ske med STCC som arena.

-        För SEAT har STCC varit ett bra mästerskap. Våra bilar har fått exponering i rätt sammanhang och det har betytt mycket för vårt varumärke, säger Åke Lundberg,

chef för SEAT Sverige. Han tillägger samtidigt att det utgjort en effektiv förlängning av fabrikens tidigare satsning i WTCC där Seat stod som världsmästare så sent som 2009.

Under säsongerna 2010-2011 har Team Brovallen Design tävlat med två SEAT-bilar i STCC och det har skett med stöd från SEAT:s svenska återförsäljare och generalagent.

När en fortsatt satsning på banracing kommer på tal är Åke Lundberg tydlig med att en eventuell support från SEAT:s sida kommer att vara kopplad till tävlande i STCC.

-        STCC har en trovärdig organisation och om vi som generalagent skall fortsätta satsa på racing med vårt varumärke så är det viktigt att det sker i ett mästerskap där det finns en stark koppling till de bilar vi säljer. Så om det blir diskussioner om en framtid blir det med de team som har samma inställning som vi själva, säger han.

För ytterligare information, kontakta Åke Lundberg SEAT Sverige på 070-59 86 553 eller ake.lundberg@volkswagen.se

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2010 såldes totalt 340.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.