SEAT Team Sweden laddar för framgångsrikt besök i Danmark

SEAT Team Sweden laddar för årets sjätte deltävling i STCC, som avgörs på Jyllandsringen 25-26 augusti.  Santosh Berggren och Robin Appelqvist är optimistiska och gör resan till Danmark med hopp om att nå säsongens bästa resultat.

Det är teamets insatser i de två senaste deltävlingarna som gör att de båda förarna tror och hoppas på en riktigt lyckad helg på Jylland.

På Mantorp Park utmanade Berggren flera av toppförarna och senast på flygplatsbanan i Östersund visade Robin Appelqvist framfötterna med bland annat femte bästa varvtid i det första heatet.

– Vi har visat att det inte är något fel på vårt racetempo. Nästa steg blir att försöka hänga med mästerskapets toppförare längre än vad vi lyckats med hittills, säger Falköpingsgrabben Berggren, som inför tävlingen i Danmark är ordentligt revanschsugen.

I Östersund fick han nämligen slänga in handduken med trasig växellåda redan efter fredagens testpass.

– Men nu sitter det en ny låda i bilen och jag är ordentligt laddad. Kan vi få till det i Danmark så ska vi kunna nypa någon av förarna i mästerskapets topp.

Robin Appelqvist, som är från Uppsala, nickar instämmande.

– Jag ska flåsa dem i nacken. Det är där vi ska vara, det har vi tempo för, säger han.

I Östersund nådde Appelqvist för första gången den här säsongen den åtråvärda åttondeplatsen i kvalet. Förutom åttonde startposition i det första heatet gav det honom också en plats i kvalet till det andra heatet.

Tyvärr rullade han och bröt det första loppet men i det andra nådde han åttonde plats trots skrynklig bil och begagnade däck.

– Även om jag gjorde ett misstag innebar tävlingen i Östersund en nytändning. Tidsmässigt var jag närmare toppen än någonsin tidigare och det gav givetvis blodad tand.

Den speciella och tekniskt krävande Jyllandsringen strax utanför Silkeborg har båda SEAT Leon-förarna tävlat på var sin gång tidigare. Berggren i JTCC-bil, Appelqvist i STCC 2010.

– Även om jag inte kört banan i min SEAT hittar jag runt, vet var det svänger och var greppet finns, säger Berggren.

– Kan vi hushålla med däcken tror jag att banan kan passa oss och våra bilar riktigt bra, tillägger Appelqvist.

Följ SEAT Team Sweden via livesändningar i Canal + på söndag kl 13.00-16.20 och i ett sammandrag i SVT 1 måndag 27 augusti kl 17.00-17.55.

För ytterligare information, kontakta:

Santosh Berggren på 073-029 49 36

Robin Appelqvist på 073-036 77 83

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.