SEAT Team Sweden mot nya STCC-poäng

De tog poäng i var sitt heat i STCC-premiären för två veckor sedan. Inför den andra deltävlingen hoppas SEAT Team Sweden på dubbel utdelning för både Santosh Berggren och Robin Appelqvist.

Ring Knutstorp står som värd för årets andra deltävling i STCC. Under fredagen avgjordes kvalet och Berggren och Appelqvist noterades för tionde och elfte tid, vilket ger dem samma startposition i lördagens båda race.

– Jag körde sönder ett hjullager i kvalet vilket försvårade mina möjligheter till en riktigt bra tid. Men förhoppningsvis ska vi få ordning på allt till i morgon, säger Appelqvist, som hoppas slippa ytterligare strul och därmed få fullfölja lördagens båda race.

På Mantorp Park tvingades han bryta det första med strejkande generator.

För Santosh Berggren har uppladdningen inför tävlingen på Ring Knutstorp varit en kamp mot klockan.

Motorn han körde sönder i det andra racet i premiären på Mantorp Park har nämligen varit på renovering i Liechtenstein.

– Det var länge oklart om vi skulle hinna få tillbaka den i tid, men i morse kunde vi hämta ut den på Sturup flygplats utanför Malmö, berättar Berggren som inte kunde genomföra fredagens test.

Då hade han och teamet fullt upp i depån. Till kvalet rullade emellertid bilen ut på banan. Någon supertid blev det emellertid inte, men det var heller inte väntat.

– Vi måste ta det försiktigt och se att allt fungerar innan vi börjar gasa på och jaga tider. Med tanke på förutsättningarna är jag ändå ganska nöjd med min insats, konstaterade Santosh.

SEAT Team Sweden ser fram emot sin andra deltävling i STCC. Både Appelqvist och Berggren är laddade, men tonar ner förväntningarna något.

– Vi ser även den här tävlingen som en test. Både jag och Santosh behöver lära oss våra bilar bättre. Bland annat brottas vi båda med svår understyrning, säger Appelqvist.

För ytterligare information, kontakta:

Santosh Berggren på 073-029 49 36

Robin Appelqvist på 073-036 77 83

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Ibiza, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2011 såldes totalt 350.000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma. 2012 firar SEAT 20 år på den svenska marknaden.