SEAT Toledo är tillbaka – nu prissatt och beställningsbar

SEAT Toledo är en elegant, rymlig, säker och prisvärd sedan som lanseras i Sverige i mars och är idag prissatt och beställningsbar. Nya Toledo kostar från 134 900 kronor.

Södertälje, 28/01/2013; – Toledo är tillbaka! Den nya sedanmodellen från SEAT erbjuder en kombination av design, bekvämlighet, kvalitet och valuta för pengarna. Med generöst utrymme, stor flexibilitet och ett bra pris i förhållande till prestanda tilltalar nya Toledo kunder som vill ha en praktisk och prisvärd sedanmodell av hög kvalitet för hela familjen – och som inte är beredda att avvara design och körglädje.

Nya Toledo fortsätter att använda den formel som gjorde företrädarna framgångsrika. SEAT tillverkade drygt 860 000 bilar av enbart de två första Toledo-serierna – en framgång som alltid byggde på kombinationen av attraktiv design och praktiska funktioner. Den nya generationens helt nya Toledo kommer att följa upp de här framgångarna när den levereras till de första kunderna här i Sverige redan nu i mars.

Perfekt nytta
Nya Toledo är en vuxen bil: Med en längd på 4,48 meter har den en stor och bred baklucka av halvkombimodell. När den öppnas avslöjar den ett bagageutrymme som erbjuder plats för 550 liter i grundutförandet, vilket kan utökas till 1490 liter med nedfällt baksäte. Toledo har alltså samma kapacitet som många kombibilar. Den förhållandevis långa hjulbasen på 2 602 millimeter ger en rymlig interiör och gott om benutrymme för alla passagerare. Dörrarnas generösa storlek gör att det är lätt att ta sig in och ut ur bilen.

Modern, sparsmakad interiör
Interiören hos nya Toledo är ljus och rymlig och återspeglar den moderna och sparsmakade designfilosofin som finns i exteriören. Kupén är välordnad och ergonomiskt planerad. De tydligt designade runda instrumenten är enkla att avläsa.

Interiördesignen kompletteras med hantverk av hög kvalitet och noggrant utvalda material och färger. Den precision som tillämpats är påtaglig i många detaljer: till exempel i den ratten med tre ekrar, i den nya styrningen av luftkonditioneringen eller de stilrena kromdetaljerna.

Nya Toledo – tekniken
Som en helt ny modellserie erbjuder SEAT Toledo avancerade teknik för denna kategori. Det börjar med den vridstyva karossen, som ger en känsla av gedigen kvalitet och erbjuder passiv säkerhet i kombination med de säkerhetssystem som är standard. Men tack vare SEAT:s intelligenta lätta designkoncept är nya Toledos basvikt bara 1 140 kilo.

När det gäller bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp hör samtliga motoralternativ i Toledo de bästa i sin klass. Dessa värden kan uppnås tack vare det starka helhetspaketet med låg fordonsvikt, optimal aerodynamik och moderna drivlinor.

Säkerhet
Att SEAT Toledo har högsta säkerhet visas genom att den belönasts med fem stjärnor och högsta betyg i Euro New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Toledo fick resultat på 94 % för passagerarskydd för vuxna och högsta poäng i det krävande sidoskyddstestet.

Toledo har 6 stycken krockkuddar som standard och Electronic Stability Control (ESC) som ger perfekt stabilitet i kurvorna är standad.

Med iSOFiX-fästsystemet kan man snabbt och säkert montera de två barnstolarna bak. Top Tether-bältet motverkar den framåtriktade roterande rörelsen vid en frontalkollision. Bältet håller den övre delen av ryggstödet på plats och förhindrar att det rör sig.

Modernt motorprogram
Motorprogrammet för nya SEAT Toledo bygger på tre moderna fyrcylindriga TSI-motorer som ger en effekt på 85 hk och 122 hk samt en turbodieselmotor med en slagvolym på 1,6 liter och 105 hk.

Med en slagvolym på 1 197 kubikcentimeter ger TSI 105 prov på att det finns en logik i att gå ned i storlek, vilket innebär att mindre bensinmotorer med direktinsprutning och turboladdning ger fördelen med hög effektivitet. Motorns låga vikt på 89,5 kilo, dess låga interna friktion och optimerade termiska hantering för kortare uppvärmningstider för motor och katalysator är andra fördelar med TSI-motorerna.

Toledo 1,2 TSI imponerar: Denna turbomotor med en effekt på 105 hk ger en bränsleförbrukning på bara 5,0 liter bensin per 100 kilometer och koldioxidutsläpp på 118 gram per kilometer tack vare dess start-stopp-system, bromsenergiåtervinning och en växlingsindikator på instrumentpanelen. Och med en bränsletank på 55 liter kan bilen köras 1 000 kilometer eller längre utan att behöva tankas, beroende på körstil såklart.

TDI
1,6 TDI ger har en blandad bränsleförbrukning på bara 3,9 liter per 100 kilometer och motsvarande koldioxidutsläpp på endast 104 gram per kilometer. Dessa goda siffror beror också delvis på bilens start-stopp-system och bromsenergiåtervinning, som är standard. En annan god egenskap hos 1,6 TDI med common-rail-bränsleinsprutning är det maximala vridmomentet på 250 newtonmeter mellan 1 500 och 2 500 rpm – vilket gör att tillräcklig effekt är tillgänglig i alla situationer.

Nya Toledo – utrustningsnivåer
SEAT erbjuder nya Toledo i två utrustningsnivåer – så att modellen kan skräddarsys utifrån enskilda kunders önskemål. Grundutförandet heter Reference och det välutrustade utförandet heter Style. Ett urval av utrustningsalternativen presenteras nedan:

REFERENCE
/ ABS + ESC

/ 6 krockkuddar (2 fram, 2 på sidan, 2 krockgardiner)
/ Avaktivering av krockkudden på passagerarsidan
/ Backspeglar och dörrhandtag i karossens färg
/ Fönsterhissar fram
/ Förarsäte som kan höjdjusteras
/ Solskydd på förar- och passagerarsidan med täckt spegel och korthållare
/ 15" stålfälgar
/ Hjulupphängning COMFORT
/ Färddator
/ Taklampa med kartfunktion fram
/ iSOFiX och Top Tether i baksätet
/ Vinterpaket, eluppvärmda framstolar ,strålkastarerrengörare
/ Centrallås + fjärrkontroll med vikbar nyckel och separat öppning av bakluckan
/ Mugghållare i mittkonsolen
/ Delat fällbart baksäte
/ Kromade ringar runt luftventiler och kromad luftventilscentral
/ Handskfack med belysning
/ Fack för solglasögon

STYLE– nedan ingår utöver det som ingår till REFERENCE
/ SEAT Sound System 1.3 CD + AUX-in + reglage på ratten

/ 4 högtalare
/ DESIGN 16" lättmetallfälgar
/ Kombi high
/ Luftkonditionering
/ Torkare på bakrutan
/ Multifunktionsratt och växelspaksknopp i läder
/ Förarsäte och passagerarsäte som kan höjdjusteras
/ Förvaringspaket (armstöd fram och bak, nät och fästringar i bagageutrymmet, hängare i bagageutrymmet och fack i bagageutrymmets sidor.

Tillvalspaket
Toledo kan anpassas ytterligare med ett antal tillval, som gör tillvaron i bilen ännu behagligare. Flertalet bilar som säljs i Sverige kommer att vara utrustade med de prisvärda Teknikpaket som beskrivs nedan.

Det mest avancerade multimediasystemet i Toledo Style är tillvalet SEAT Media System 2.2, med förstärkare på 4 x 20 watt, sex högtalare och en CD-spelare med MP3- och WMA-anslutning. Kommunikationscentret kompletteras med en Bluetooth-funktion, röststyrning, DAB/DAB+-mottagning (digital audio broadcasting) och DMB-program (digital multimedia broadcasting), en AUX-in-anslutning för användning av en extern multimediakälla, t.ex. en MP3-spelare, och en 5-tums pekskärm. Satellitnavigeringssystemet med ett SD-kortuttag för att spara aktuellt kartmaterial fungerar med färdplanering, vilket innebär att systemet söker efter den bästa vägen med hänsyn tagen till eventuella trafikstockningar. HD-skärmen har en delad funktion: bredvid kartan kan annan information visas samtidigt.

SEAT erbjuder Toledo i två standarder och sju metallicfärger (två solida, sju metallic och en custom färg).

Modell Pris (på gatan)
Toledo 1,2 TSI 85 hk Reference 134 900 kr
Toledo 1,2 TSI 105 hk Style 159 900 kr
Toledo 1,4 TSI 122 hk DSG Style 179 900 kr
Toledo 1,6 TDI 105 hk Style 183 900 kr

Lanseringserbjudanade Pris
Teknikpaket Reference. SEAT Soundsystem 1,3 med radio, kontroller i ratten och 4 högtalare, AC 9 900 kr (ord 12 600)
Teknikpaket Style. Climatronic, parkeringssensor bak, komfortpaket med farthållare och kurvdimljus fram 2 900 kr (ord 6 800)

SEAT Trygghet
SEAT Trygghet medföljer utan extra kostnad när du finansierar din Toledo genom SEAT Finans. I paketet ingår fri service i 3 år (eller 4500 mil, det som uppnåtts först) och förlängd nybilsgaranti i 3 år (eller 9000 mil, det som uppnåtts först). Garantin följer bilen försutsatt att bilen är servad enligt bilens serviceintervaller. SEAT Trygghet gäller alla SEAT-modeller.

Nya Toledo – arvet
Sedan 1991 har Toledo varit en av SEAT:s mest framgångsrika modellserier. Det var då som den första generationen av denna sedanbil i mellanklassen gjorde sin debut på motormässan i Barcelona. Efter att SEAT integrerades i Volkswagen-koncernen var Toledo den första modell där den nya tekniken från Volkswagen-koncernen tillämpades. 1992 var SEAT en av huvudsponsorerna för OS i Barcelona – och Toledo stod än en gång i rampljuset som spelens officiella bil. Den första Toledo-modellen designades av Italdesign Giugiaro i Turin.

Toledo II
På motormässan i Paris i oktober 1998 lanserade SEAT andra generationens Toledo. Än en gång valde SEAT en halvkombistyling för Toledo, men den här gången med en konventionell baklucka med en volym på 500 liter. Än en gång påverkades designen starkt av Giorgetto Giugiaro. Bilen uppvisade dock även några av varumärkets familjeegenskaper som skapats av SEAT Design, med SEAT-logotypen monterad på en mörk kylargrill och horisontella luftventiler på båda sidor.

Toledo III
När SEAT upphörde med produktionen av Toledo II år 2004 hade mer än 860 000 bilar av de två generationerna byggts. Mellan 2004 och 2009 tillverkades Toledo III, som byggde på SEAT Altea – med en hög taklinje och ett rundat bakparti. Denna 4,46 meter långa modell, som erbjöd 500 till 1 400 liters lastutrymme.

Med vad som nu är den fjärde upplagan av en modellserie som har varit framgångsrik i mer än två decennier fortsätter SEAT i Toledos tradition – med en modell som kombinerar rymligheten hos den första generationen med den attraktiva designen hos den andra. Den är förstärkt med effektiva motorer, lätt konstruktion, dynamiska köregenskaper och tillverkningskvaliteten hos dagens SEAT-produkter.

Den svenska marknaden
1999 såldes 2767 stycken Toledo i Sverige och var då SEAT:s mest sålda bil vilket bestod till 33 procent av den totala försäljningen.

-Nya Toledo är en bekväm och otroligt rymlig sedan som med sina fem stjärnor i Euroncap visar på högsta säkerhet och med kombinationen mycket rimligt pris gör detta till en väldigt konkurrenskraftig bil i sitt segment, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

2013 inleder SEAT en produkoffensiv som saknar motstycke i företagets historia. 19 januari var det premiär för nya Leon och 9 mars är det dags för nya Toledo. Fler nyheter kommer senare under året.

-Vi planerar för att Toledo ska stå för ungefär 15 procent av vår totala försäljning, säger Åke Lundberg. Vi tror att det finns en stor potential i Toledo hos den målgrupp som söker denna rymliga, säkra och prisvärda bil och som också erbjuder den trygghet många kunder söker idag i och med vårt trygghetspaket med tre års fri service och tre års nybilsgaranti.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.