Världspremiär för nya SEAT Leon X-PERIENCE

/ SEAT Leon X-PERIENCE med fyrhjulsdrift och crossover-egenskaper
/ Senaste tekniken och optimal användarvänlighet
/ Tillgänglig med TDI- och TSI-motorer från 110 till 184 hk

Paris, 2014-10-01 – SEAT:s globala VD Jürgen Stackmann presenterade ikväll nya Leon X-PERIENCE vid Volkswagen Groups mediekväll som traditionsenligt gick av stapeln inför morgondagens invigning av Paris Motorshow.

Lanseringen av nya Leon X-PERIENCE gör Leon-familjen ännu större och visar strävan efter att fortsätta att erbjuda nya lösningar för att matcha kundernas efterfrågan i detta växande segment.

Nya Leon X-PERIENCE bygger på Leon ST Kombi men har 15 mm högre markfrigång och permanent fyrhjulsdrift. Utrustad med TDI och TSI-motorer med en effekt som sträcker sig från 110 till 184 hk och med manuell eller DSG växellåda, är Leon X-PERIENCE en bil med egen och unik personlighet tack vare designen, den senaste tekniken och med en optimal användbarhet.

Under Volkswagen Groups mediekväll påpekade, Jürgen Stackmann, att: "Vår nya Leon X-PERIENCE är en mångsidig bil med en perfekt kombination av emotionell design och bra funktionalitet, bilen har ett Off-Road utseende och hög kvalitét interiört. Bilen har de bästa förutsättningarna för både jobb och fritid, familj och sportaktiviteter och en komplett uppsättning av avancerade förarassistanssystem. Nya Leon X-PERIENCE blir nästa steg i vår varumärkesstrategi att befästa framgången för hela Leon-familjen”.

SEAT Leon X-PERIENCE kommer att finnas hemma hos våra svenska återförsäljare i slutet på året och är utrustad med femte generationens Haldex-koppling, ett av de modernaste och mest effektiva systemen i sitt slag. Vidare lanseras Leon X-PERIENCE med avancerade assistanssystem som standard. De dynamiska kontrollsystemen fyrhjuls-EDS (elektroniska differentialspärrar på båda axlarna) och XDS (utvidgad elektronisk differentialspärr för bättre väggrepp i kurvor), ESC (elektroniskt stabiliseringsprogram) och multikollisionsbromsen ger tillsammans maximal säkerhet.

SEAT Leon har med ett varierat och omfattande utbud av de tre karosstyper som erbjuds, högpresterande versionen CUPRA, bränsleeffektiva versionerna ECOMOTIVE och TGI, blivit starkare i sitt segment och detta visas tydligt i försäljningssiffrorna över hela Europa.

SEAT presskonferens äger rum i morgon klockan 8:30 på Paris Motorshow.

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.