Ny styrpanel för digitalt båtelsystem

Report this content

SeaZone lanserar panelen controlZone som används för att knyta samman och styra alla elfunktioner via en central enhet på båten. Med controlZone kan båtägaren spara utrymme och samtidigt förenkla hanteringen av båten och alla elförbrukare samt få bättre kontroll och säkerhet till sjöss. controlZone är en av huvudkomponenterna i SeaZones nya digitala och konfigurerbara elsystem för båtar och fordon.

– SeaZones digitala elsystem erbjuder full kontroll över samtliga elförbrukare på båten genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Systemet ger bland annat ständig information om elförbrukning per enhet samt varningar vid under- respektive överlast. Man behöver till exempel aldrig mer oroa sig över om batterikraften ska räcka till. Systemet ger dig möjlighet att prioritera och hushålla med kraften så att den alltid räcker till det viktigaste. Du kan styra båtens elförbrukare antingen via de fastmonterade controlZone-panelerna eller mobilt via en iPhone alternativt en iPad, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.

SeaZone erbjuder fem olika controlZone-paneler med vridknappar (encoder) eller återfjädrande tryckknappar för styrning av alla typer av elförbrukare och elkomponenter. Varje controlZone har 8 vrid- eller tryckknappar, vilka kan markeras med förbrukarens eller funktionens namn.

Panelerna monteras vertikalt eller horisontellt och har röd bakgrundsbelysning, vilket är idealiskt för nattkörning. Samtliga paneler finns i svart eller natur/aluminium. Panelerna kopplas till elcentralen powerZone via en nätverkskabel (CAN Bus) och får sin strömförsörjning från powerZone via samma kabel. Inga andra anslutningar, strömkällor eller kablar behövs.

SeaZone gör det enkelt att fixa elen ombord

powerZone är en digital elcentral som du kan ansluta båtens alla elförbrukare till. Den programmeras för att styra båtens elfunktioner på önskat sätt. Bland annat kan funktioner som intervallstyrning, puls och blink samt min- respektive max-strömstyrka konfigureras för varje förbrukare. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en dator.

Genom en innovativ konstruktion minskar behovet av kabeldragningar radikalt. Alla styrfunktioner (switchar, knappar, rattar och paneler) kan integreras och kommunicera med samtliga elförbrukare digitalt, vilket minskar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel. På båtar, där utrymmet ofta är begränsat och svårt att dra kablar genom, är detta en stor fördel. Dessutom förbättras kraftöverföringen då antalet, tjockleken och längden på elkablarna reduceras.

SeaZone finns på Allt för sjön, 5-13 mars

SeaZones elsystem visas i Båtmagnetens monter A16:29 på båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, i Älvsjö.

För mer information, kontakta:
Tony Rogvall
E-post: tony@seazone.se

Patrik Lones
E-post: patrik@seazone.se

Om SeaZone
SeaZone utvecklar anpassningsbara, helintegrerade och lättinstallerade elsystem för båtens samtliga elfunktioner. Systemet ger full kontroll över och löpande information om samtliga elförbrukare genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Seazones lösningar spar tid, pengar, vikt och utrymme samt erbjuder ökad säkerhet och praktiska elfunktioner för sjö- och båtliv. Företaget grundades 2008 och är ett utvecklings- och tillverkningsföretag med kontor, laboratorium och verkstad i Orminge industriområde i Stockholm. Läs mer på: www.seazone.se

Taggar: