Försiktig optimism bland Sveriges egenföretagare

SEB:s Företagarindikator, som visar företagares syn på verksamheten de kommande tre månaderna, ökar den här månaden med 1 enhet från plus 14 till plus 15. I undersökningen ökar två av de tre ekonomiska indikatorerna medan en är oförändrad. Likviditeten ökar från minus 6 till minus 4, omsättningen ökar från minus 8 till minus 5 och arbetstiden ligger oförändrad på minus 6. Det visar september månads Företagarindikator.

Företagarindikator
Andelen företagare som tror på en positiv utveckling av verksamheten under den närmaste tremånadersperioden minskar från 27 procent till 26 procent samtidigt som andelen företagare som tror på en negativ utveckling minskar från 13 procent till 11 procent. Andelen som tror på oförändrad utveckling ökar från 57 procent till 60 procent. Företagarindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på en positiv utveckling och andelen som tror på en negativ utveckling. Indikatorn ligger i denna mätning på plus 15 enheter, vilket är 1 enhet högre än förra månaden.

– Företagarindikatorn stiger för andra månaden i rad men utvecklingen det senaste halvåret visar på en mer eller mindre oförändrad nivå. Uppgången bör därmed tas med viss försiktighet och inte som en signal om att företagarna ser ett skifte i konjunkturläget på kort sikt. Utvecklingen drivs främst av att färre ser dystert på framtiden snarare än fler som är optimistiska, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Fler ekonomiska indikatorer
På frågan hur tre ekonomiska indikatorer (omsättning, likviditet och arbetstid) utvecklats under den senaste månaden jämfört med föregående månad, ökar två av de tre indikatorer och en är oförändrad. Även dessa mäts som balansmått, det vill säga andelen som uppger en ökning minus andelen som uppger en minskning. Likviditeten ökar från minus 6 till minus 4, omsättningen ökar från minus 8 till minus 5 och arbetstiden ligger oförändrad på minus 6.

– Många gånger går de bakåtblickande ekonomiska indikatorerna hand i hand med framtidssynen och denna månad är inget undantag. Samtliga indikatorer ligger på minus vilket återspeglar lågkonjunkturen men rör sig i rätt riktning vilket signalerar om att den värsta ekonomiska perioden sannolikt ligger bakom företagarna, säger Américo Fernández.

Företagarindikatorn – Utvecklingen senaste tolv månaderna:

Okt-23 Nov-23 Dec-23 Jan-24 Feb-24 Mar-24 Apr-24 Maj-24 Jun-24 Jul-24 Aug-24 Sep-24
7 -2 -1 -3 17 14 16 9 18 10 14 15

Demoskop genomför varje månad undersökningen Företagarindikatorn på uppdrag av SEB. Denna undersökning bygger på cirka 600 webbintervjuer om enmansföretagares syn på omsättning, likviditet, arbetstid och framtidsutsikter. Undersökningen genomfördes under perioden 16 augusti till 26 augusti.

För mer information, kontakta:
Américo Fernández, SEB:s privatekonom
americo.fernandez@seb.se

Petter Brunnberg, presschef
petter.brunnberg@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 18 000 medarbetare. Den 30 juni 2024 uppgick koncernens balansomslutning till 4 152 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 666 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.