Hushållen planerar att växla upp sparandet

SEB:s undersökning Sparkollen, som tar tempen på om hushållen planerar att öka eller minska sitt sparande närmaste halvåret, ligger under det tredje kvartalet på plus 16, vilket är en uppgång med 3 enheter jämfört med föregående kvartal. Det genomsnittliga månadssparandet under perioden ökade från 6 306 kronor till 7 087 kronor. Undersökningen visar också att hushållen primärt planerar att spara mer pengar i framför allt fonder de närmaste sex månaderna.

Sparkollen
Andelen hushåll som planerar att spara mer de kommande sex månaderna jämfört med det senaste halvåret ökar jämfört med föregående kvartal från 24 procent till 25 procent. Samtidigt minskar andelen hushåll som planerar att spara mindre de kommande sex månaderna från 11 procent till 9 procent. Andelen som inte planerar några förändringar i sitt sparande ökar från 58 procent till 60 procent. Sparkollen är skillnaden mellan andelen som planerar att öka sitt sparande och andelen som planerar att minska sitt sparande. Sparkollen ligger i denna mätning på plus 16, vilket är en uppgång med 3 enheter jämfört med föregående kvartal.

– Sparkollen når det här kvartalet den högsta nivån sedan mätningarna startade 2022. Hushållen planerar att växla upp sparandet under vinterhalvåret vilket talar för att mycket av det tidigare förlorade privatekonomiska utrymmet nu kommer tillbaka. En förbättrad köpkraft, inkomstskattesänkningar och lägre räntekostnader är några faktorer bakom den växande optimismen, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Hushållen sparar i genomsnitt 7 087 kronor per månad
Under det tredje kvartalet hade 85 procent av svenskarna ett månadssparande, vilket är en minskning med 2 procentenheter jämfört med föregående kvartal. Det genomsnittliga sparbeloppet steg från 6 306 kronor per månad till 7 087 kronor, vilket är en ökning med 12 procent. En genomsnittlig sparad hundralapp fördelades mellan 36 kronor på sparkonto, 19 kronor i amortering, 17 kronor i fonder, 10 kronor i aktier, 12 kronor i pensionssparande och 6 kronor på annat sätt.

Under det närmaste halvåret planerar hushållen att öka sparandet i samtliga sparformer. Betoningen ligger främst på börsinvesteringar i form av fonder och aktier, följt av sparande på konto. Det är en större andel män än kvinnor som planerar att spara mer pengar i fonder respektive aktier medan det är en något större andel kvinnor som planerar att spara på konto. Bland de yngre åldersgrupperna, 18-29 år och 30-39 år är det en större andel än bland övriga åldersgrupper som planerar att öka sitt sparande på såväl sparkonto som i fonder.

– Hushållens genomsnittliga månadssparande stiger med nästan 800 kronor jämfört med förra kvartalet. Många börjar nu märka av de lägre räntekostnaderna vilket skapar ett extra sparutrymme som kan fylla på minskade buffertar på sparkonto och långsiktigt sparande på börsen, säger Américo Fernández.

Sparkollen

Kv1-22 Kv2-22 Kv3-22 Kv4-22 Kv1-23 Kv2-23 Kv3-23 Kv4-23 Kv1-24 Kv2-24 Kv3-24
14 9 3 2 6 6 9 6 15 13 16

Demoskop genomför varje kvartal undersökningen Sparkollen på uppdrag av SEB. Denna undersökning bygger på cirka 2 000 webbintervjuer om svenska hushålls syn på sitt sparande. Undersökningen genomfördes under perioden 28 augusti till 13 september 2024.

För mer information, kontakta:
Américo Fernández, SEB:s privatekonom
americo.fernandez@seb.se

Amie Berglund, privatekonomisk analytiker och ansvarig för sammanställningen av Sparkollen
amie.berglund@seb.se

Susanne Eliasson, senior analytiker, privatekonomi
susanne.eliasson@seb.se

Presskontakt:
Petter Brunnberg, presschef
petter.brunnberg@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 18 000 medarbetare. Den 30 juni 2024 uppgick koncernens balansomslutning till 4 152 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 666 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.