Hushållens förväntningar vänder upp igen

SEB:s Boprisindikator ökar med 4 enheter i september, från plus 43 till plus 47. På regional nivå ligger indikatorn mellan plus 41 och plus 59 enheter. Hushållens förväntningar på styrräntan om ett år sjunker med 0,22 procentenheter till 3,10 procent. Andelen hushåll som planerar att binda sina rörliga bolåneräntor sjunker med 3 enheter från föregående månad till 9 procent. Det visar september månads Boprisindikator.

Andelen hushåll som tror på stigande priser det kommande året ligger den här månaden på 58 procent, en ökning med 3 enheter från förra månaden. Andelen hushåll som tror på sjunkande priser minskar med 1 enhet till 11 procent. Andelen som tror på oförändrade priser minskar med 1 enhet från föregående månad till 20 procent. Boprisindikatorn är skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på plus 47, vilket är en ökning med 4 enheter från förra månaden.

– Hushållens boprisförväntningar får återigen vind i seglen efter Riksbankens senaste räntesänkning. Med den stora visningshelgen i backspegeln och ett rekordstort utbud på bostadsmarknaden återstår det att se om räntesänkningarna blir tillräckliga för att skapa en mer ihållande bostadsprisuppgång, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Hushållen tror att styrräntan kommer ligga på 3,10 procent om ett år
På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens styrränta om ett år svarar de i genomsnitt att styrräntan kommer att ligga på 3,10 procent. Det är en minskning med 0,22 procentenheter från föregående månad.

– Hushållen justerar ner sina ränteförväntningar för åttonde månaden i rad, om än fortfarande något högt givet Riksbankens senaste kommunikation om att ytterligare tre sänkningar ligger i korten till hösten. Om dessa blir verklighet kan de tillsammans med tidigare sänkningar innebära dryga tusenlappen i lägre räntekostnader per miljon i bolån för den med rörlig ränta, säger Américo Fernández.

9 procent av hushållen planerar att binda räntan
Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina bolån svarar 9 procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är en minskning med 3 enheter från förra månaden. Andelen som säger att de idag endast har rörlig ränta ligger kvar på 33 procent, samma nivå som föregående månad. Andelen som har bunden ränta minskar med 2 enheter från föregående månad till 16 procent. Andelen som har en kombination av bunden och rörlig ränta minskar med 1 enhet från föregående månad till 15 procent.

Boprisindikatorn sjunker i tre regioner och stiger kraftigt i två
Boprisindikatorn sjunker i tre av sex regioner, stiger i två och är oförändrad i en. I Skåne stiger indikatorn med 25 enheter från plus 34 till plus 59 och i Östra Götaland stiger den med 20 enheter från plus 24 till 44. I Stockholm ligger indikatorn kvar på plus 51, samma nivå som föregående månad. I Västra Götaland sjunker den med 9 enheter från plus 51 till plus 42 och i Svealand utom Stockholm sjunker indikatorn med 8 enheter från plus 51 till plus 43. I Norrland sjunker indikatorn med 3 enheter från plus 44 till plus 41.

Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning bygger på cirka 1 000 webbintervjuer inom ramen för en onlinepanel. Undersökningen genomfördes under perioden 27 augusti till 2 september. Fram till och med december 2019 genomfördes Boprisindikatorn med hjälp av telefonintervjuer.

Boprisindikatorn - Utveckling senaste 12 månaderna:

Okt-23 Nov-23 Dec-23 Jan-24 Feb-24 Mar-24 Apr-24 Maj-24 Jun-24 Jul-24 Aug-24 Sep-24
4 0 4 19 25 32 39 48 52 51 43 47

Américo Fernández, SEB:s privatekonom
americo.fernandez@seb.se

Petter Brunnberg, presschef
petter.brunnberg@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 18 000 medarbetare. Den 30 juni 2024 uppgick koncernens balansomslutning till 4 152 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 666 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.