Investment Outlook: Positionering inför normalisering

Kapitalmarknaden anpassar sig till nya förutsättningar när vi rör oss från den dramatiska återhämtningsfasen till mer normal tillväxt- och inflationstakt. Finans- och penningpolitiken väntas gå samma väg, där stödåtgärderna sakta monteras ner. Detta minskar marknadspotentialen, men vi bedömer den fortsatt som positiv.

– Vi har kunnat glädjas åt att företagssektorn stått för en fenomenal vinståterhämtning, vilket varit den främsta orsaken till att börsavkastningen varit så kraftfull. Positiva faktorer som hög global tillväxttakt och fortsatta vinstökningar, ställs mot hög absolut värdering, investerares offensiva positionering och hög total skuldsättning. Vår bedömning är att kapitalmarknaden gör sig redo för normaliseringsfasen. I denna miljö har vi valt att minska risken något i våra modellportföljer, säger Fredrik Öberg, Chief Investment Officer, SEB Private Banking.

Vi presenterar i vanlig ordning aktuella teman. I denna utgåva fördjupar vi oss i den gröna omställningen; status, ambitioner och vilka investeringsmöjligheter som kan uppstå. Det andra temat behandlar långsiktiga räntenivåer och svarar på frågan ”Vart är räntan på väg?”. I det sista temat djupdyker vi i digital utbildning, som spelat en väsentlig roll under nedstängningar till följd av pandemin världen över.

Hela rapporten samt webbfilm och podd finns tillgängliga på seb.se/investmentoutlook
Rapporten finns också att läsa i sin helhet på sebgroup.com/sv

Fredrik Öberg, CIO
fredrik.oberg@seb.se